Payment service providers iedere 3 jaar vervangen

Payment service providers iedere 3 jaar vervangen
  • 15 februari 2023
  • Kel Koenen

Maar liefst 59 procent van het mkb geeft aan iedere twee tot drie jaar hun payment service provider (PSP) te wisselen. Dit blijkt uit onderzoek van Banking Circle,onder 300 retailers in het mkb.

Ruim 21 procent maakt nog vaker de overstap: zij switchen eens per jaar. Nog eens negentien procent wisselt gemiddeld iedere vier tot vijf jaar. Wanneer bedrijven een nieuwe PSP uitkiezen, kijken ze naar meerdere factoren.

De belangrijkste reden om voor een bepaalde PSP te gaan, is 24/7 service (33%). Daarnaast vindt 30 procent het belangrijk dat ze via de PSP toegang hebben tot verschillende betaalmethoden, waaronder ook Buy now, Pay later.

De top drie wordt afgerond met een factor die cruciaal is voor het internationaal zakendoen. Voor 28 procent van het mkb is het namelijk belangrijk dat de provider om kan gaan met verschillende valuta. Waar PSP’s op dit moment met name op tekortschieten, is beveiliging en het bieden van bepaalde services.

Eén op de drie bedrijven in het mkb (32%) geeft aan dat de security bij hun PSP een pijnpunt is. Ook zijn de retailers minder te spreken over de service support (33%) die zij krijgen, de snelheid van vereffening (32%) en de mogelijkheid om met verschillende valuta te werken (32%). Helaas gaf geen enkele retailer aan op dit moment geen problemen te ervaren met hun huidige PSP. Er zijn maar weinig mkb bedrijven die momenteel genoegen nemen met één provider.

Het grootste deel (62%) werkt met twee of drie PSP’s. Voor 23 procent is dat niet onvoldoende, zij hebben een samenwerking met vier of vijf PSP’s. Tot slot houdt vijftien procent het bij één provider.

'Payment service providers zijn ontzettend belangrijk om online zaken te kunnen doen. Zowel binnen als buiten Nederland', vertelt Marcus Yarbug van Banking Circle. 'Het is wel belangrijk dat de providers de retailer ontzorgen en bijvoorbeeld voor goede valutawissels en verschillende betaalopties zorgen. En met service kun je echt het verschil maken. Zorg dat de klant je op ieder moment van de dag om hulp kan vragen en maak het betaalproces voor hen zorgeloos. Dan is er geen enkele reden om ieder jaar te switchen.'

 
comments powered by Disqus