Nederlandse startup lanceert eerste chatbotplatform wereldwijd met ChatGPT integratie
De AI startup Watermelon lanceert vandaag als eerste in de wereld een chatbotplatform dat de kunstmatige intelligentie achter ChatGPT volledig heeft geïntegreerd.
De nieuwe digitale assistent is hierdoor net zo slim als de nieuwste versie van ChatGPT, en dan helemaal ingericht op het bedrijf dat de chatbot instelt. Deze nieuwe manier van chatten zorgt ervoor dat veel van de menselijke contacten op een klantenservice verder vervangen kunnen worden door een chatbot. De chatbot is beschikbaar via Whatsapp, Facebook, Instagram en chats op websites.
Watermelon Pulse (de nieuwe chatbot functie), is voorzien van nieuwe technieken in zowel de gebruikerservaring als in de technologie zelf. Het is de techniek waar het inmiddels bekende programma ChatGPT op gebouwd is. Dit maakt ‘menselijke’ gesprekken mogelijk, waar een reguliere chatbot een voorgeprogrammeerde tekst deelt. Er wordt in de nieuwe chatbot gebruikgemaakt van de nieuwste versie GPT-4.
Het verschil met de chatbot zoals we deze tot vandaag kennen, is naast dat het menselijker aanvoelt, ook makkelijker is om te bouwen. Kort gezegd moet bij de ‘oude’ chatbot voor iedere vraag die gesteld kan worden, een antwoord uitgedacht worden om er een goed gesprek van te kunnen maken. Met de nieuwe chatbot hoeft er alleen een kader geschetst te worden. De antwoorden worden vervolgens gegenereerd op basis van de context die wordt geschetst. De context wordt geschetst door het bedrijf dat de chatbot gebruikt.
'Wij horen geluiden van klantenservice-managers die de demo hebben uitgetest en zeiden; 'Ik heb straks geen personeel meer zitten', zegt Alexander Wijninga, CEO van Watermelon. 'Deze innovatie is baanbrekend in de chatbotwereld, omdat Watermelon de technologie achter OpenAI beschikbaar maakt voor mensen die niet kunnen programmeren, maar wel gebruik willen maken van de technologie voor hun eigen doelstellingen. De verwachting is dat wanneer bedrijven bijvoorbeeld rond de 10.000 vragen per maand binnen krijgen op de klantenservice, er 9.000 opgelost kunnen worden met de nieuwe chatbot.'
Nieuwe chatbot genereert menselijke antwoorden
Wanneer een oude en nieuwe chatbot dezelfde vraag wordt gesteld, bijvoorbeeld: “Wat is mijn orderstatus?”, zie je duidelijke verschillen. Een oude chatbot kijkt in het script en ziet op deze vraag het antwoord in een vaste formulering, namelijk de wedervraag: “Wat is je ordernummer?”. Deze chatbot is volledig gebonden aan één mogelijke formulering, wat voor mensen ‘robotachtig’ aan kan voelen.
Als je de nieuwe chatbot dezelfde vraag stelt, krijg je als antwoord: “Om je orderstatus te kunnen bekijken hebben we je ordernummer nodig. Kan je mij je ordernummer verstrekken zodat ik je verder kan helpen?”. Het wordt een menselijker antwoord, waarbij elk gegenereerd antwoord anders is.
De chatbot functie wordt dit jaar nog verder ontwikkeld. Zo wil Watermelon de mogelijkheid bieden om de chatbot te bouwen op basis van het invoeren van een URL of via het uploaden van documenten.