ACM Telecommonitor 2022: bellen via vaste lijn en SMS-en in vier jaar bijna gehalveerd
Het aantal SMS’jes is in Nederland de afgelopen vier jaar gedaald van 3,3 miljard in 2019 naar 1,8 miljard in 2022. Het aantal belminuten via een vaste lijn is in die periode gehalveerd tot 4,8 miljard in 2022. Dat staat in het interactieve dashboard van de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt
De jarenlange trend van de verschuiving van vast naar mobiel bellen en van telefoontikken naar dataverbruik blijkt duidelijk uit de cijfers. Intussen leidt de opkomst van het ‘internet der dingen’ (Internet of Things, IoT) tot een sterke vraag naar telefoonnummers voor apparaten met verbindingsmogelijkheden.
Er komen steeds meer apparaten die op afstand gegevens kunnen uitwisselen, zoals slimme rookmelders of alarmsystemen. Door de opkomst van dergelijke apparaten is er ook veel vraag naar telefoonnummers voor deze toepassingen. In 2022 heeft de ACM 37 procent meer nummers uitgegeven; de snelst groeiende categorie van alle uitgegeven nummers. Van de 100 miljoen beschikbare nummers in deze categorie is inmiddels bijna de helft uitgegeven (47,5 miljoen).
Van de 06-nummers is 89 procent uitgegeven; een lichte stijging (1 procent) vergeleken met een jaar eerder. Omdat de vraag blijft stijgen, adviseert de ACM de wetgever om 06760-nummers beschikbaar te maken voor mobiele telefonie. Die nummers zijn bestemd voor toegang tot internet voor bepaalde diensten maar worden niet meer gebruikt.
Het aantal toegekende telefoonnummers voor informatie- en abonnee-informatiediensten (zoals 0800-nummers en 0906-nummers) daalt al jaren geleidelijk. De ACM heeft zich de afgelopen jaren gericht op het voorkomen en aanpakken van misleiding bij doorschakeldiensten. Op advies van de ACM zijn daarom in 2022 de regels voor deze diensten aangepast. De ACM is strenger geworden bij zowel het toekennen van informatienummers als bij de handhaving op overtredingen.