DDMA stelt Compliance Comité aan
Branchevereniging DDMA heeft het Compliance Comité in het leven geroepen. Dit onafhankelijke orgaan neemt de taken over van de DDMA Privacy Autoriteit en de Commissie Balanstoets Telemarketing.
Het nieuwe Comité gaat over de toekenning, afkeuring en intrekking van het DDMA Privacy Waarborg en de toekenning van verlengingen van de maximale klanttermijn voor telemarketing voor adverteerders.
Het Compliance Comité is ontstaan vanuit een fusie tussen de Commissie Balanstoets Telemarketing en de DDMA Privacy Autoriteit. Wilbert Tomesen (voorzitter Huis voor Klokkenluiders, oud-vicevoorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens) is aangesteld als voorzitter en jurist Annechien Sloots als secretaris. Daarnaast bestaat het Comité uit de volgende vakexperts: Rachel Marbus (Chief Privacy Officer, Aegon), Guda van Noort (Professor, ASCoR & Universiteit van Amsterdam), Jeroen Prinse (Chief Information Security Officer, Nationaal Cyber Security Centrum) en Gea Zantinge (Zakelijk directeur, Het Concertgebouw).
Telemarketing
Vanaf 1 juni 2020 mogen organisaties hun klanten maximaal drie jaar na afloop van een contract, aankoop of donatie telefonisch benaderen, tenzij de organisatie van mening is dat ze een gerechtvaardigd belang hebben dit langer te doen. In dit geval kunnen ze de Balanstoets Telemarketing doen en hierover advies vragen van het Compliance Comité.