Klantenservicemedewerker populairste bijbaan onder studenten
Studenten die op zoek zijn naar een bijbaan zien zichzelf het liefst op de klantenservice werken. Een callcenterjob is zelfs twee keer zo populair als een bijbaan in de horeca.
Dat blijkt uit cijfers van Studenten.nl, een platform dat werkgevers en werkzoekende studenten matcht. Bijna twee op de drie ondervraagde studenten zien een bijbaan als klantenservicemedewerker wel zitten. Het flexibel kunnen indelen van de werkuren is een belangrijke reden, maar ook het relatief hoge salaris draagt, volgens Patrick Werkman van Studenten.nl, bij aan de grote populariteit van deze bijbaan. Desondanks heeft 56 procent van de studenten toch liever een leuke bijbaan dan eentje die zo goed mogelijk betaalt.
Tijdens de coronaperiode is de populariteit van werken in de horeca onder studenten verschoven naar callcenters, zo geeft Patrick Werkman van Studenten.nl aan. 'In eerste instantie natuurlijk noodgedwongen, doordat horecazaken eenvoudigweg moesten sluiten. Veel studenten gingen aan de slag als bron- en contactonderzoeker voor de GGD. Een groot deel daarvan is ook na deze periode dit werk blijven doen, aldus Werkman.
Vergeleken met bijvoorbeeld de horeca betaalt een bijbaan op een callcenter relatief goed. Werkman: 'Je hebt het dan over een uurloon dat grofweg tussen de tien en veertien euro ligt. In de bediening moet je eerder aan zeven euro per uur denken.' Overigens is bijles geven een van de bestbetaalde studentenbanen. Het uurloon ligt dan vaak rond de twintig euro.
Desondanks is het salaris niet de belangrijkste factor bij de keuze voor een bijbaan, zo geven de ondervraagde studenten aan. 56 procent zoekt vooral een ‘leuke’ bijbaan, terwijl 37 procent ruiterlijk toegeeft vooral zoveel mogelijk te willen verdienen. De resterende zeven procent zoekt een bijbaan waarmee zij zoveel mogelijk uren kunnen werken.