Webshop klant wil veiligheid, niet ten koste van gemak
Voor Nederlandse webwinkelbezoekers staat veiligheid voorop wanneer ze hun gegevens delen met een online winkel: 73% noemt dit belangrijk. Op de tweede plaats volgt privacy, dat voor 66% van de online shoppers belangrijk is.
Dat blijkt uit onderzoek dat SIDN door Multiscope heeft laten uitvoeren onder ruim duizend Nederlanders. Het onderzoek van SIDN laat zien dat veiligheid en privacy daarbij niet uit het oog moeten worden verloren. Het gemak om via een bestaand account (bijvoorbeeld een social media-account) of een identificatie-app in te loggen scoort een gecombineerde 33%. Gemak is dus belangrijk, mits de randvoorwaarden veiligheid en privacy goed zijn geregeld bij het delen van persoonsgegevens.
Voor het onderzoek is ook gekeken naar wat Nederlanders belangrijk vinden wanneer ze inloggen en gegevens delen met hun zorgverzekeraar en gemeente. Uit de cijfers blijkt dat veiligheid als iets minder belangrijk wordt beschouwd bij de zorgverzekeraar (62% vindt dit een belangrijk aspect, tegenover 70% overall), privacy is in dat geval zwaarwegender dan veiligheid. Bij de gemeente scoort privacy bovengemiddeld (72% vindt dit belangrijk, tegenover 67% gemiddeld).
Roelof Meijer, algemeen directeur SIDN: 'Het gevoel dat gegevens in veilige handen zijn bij een webshop is voor online shoppers belangrijker dan ooit. De recente stortvloed aan datalekken toont dat eens te meer aan. Webshophouders doen er dus verstandig aan hier zoveel mogelijk rekening mee te houden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er verschillende mogelijkheden zijn voor het aanmaken van een account of het delen van gegevens. Dan kunnen bezoekers kiezen voor de methode die hun voorkeur heeft.'