Prijsverlaging supermarkten lijkt vooral consumentenbedrog
Veel supermarkten claimen een flinke prijsverlaging door te hebben gevoerd. Dat lijkt door de grote inflatie echter heel erg op consumentenbedrog.
Dat stelt Michel Kregel, retailexpert, tegenover nu.nl. Hij gebruikt zelfs het woord volksvelakkerij. 'Heel veel producten zijn in het afgelopen jaar duurder geworden. Dan lijkt een korting van 20 cent misschien heel wat, maar je betaalt alsnog te veel', zo stelt hij op het nieuwsplatform. 'We zien dat zonnebloemolie bijvoorbeeld duurder is geworden door de oorlog in Oekraïne. Maar dat zeep voor mannen veel meer kost, is niet uit te leggen. Fabrikanten en producenten grijpen alles aan om de kosten door te berekenen aan de consument'
Collega deskundige Paul Moers voegt daaraan toe, ook op nu.nl: 'De prijzen zijn hard omhooggegaan. Maar wat we nu zien, is dat vooral B-merken iets goedkoper zijn. Dat lijkt heel wat, maar het gaat om enkele honderden producten. Zo heeft Albert Heijn 35.000 producten in de schappen, dus het stelt niet zo veel voor.'