Consument heeft recht op meer info over duurzaamheid
Consumenten moeten beter worden geïnformeerd over de duurzaamheid van hun aankopen. Daarom heeft de ACM de Leidraad Duurzaamheidsclaims geactualiseerd.
Termen als klimaatneutraal, duurzaam of milieubewust zijn volgens de ACM te vaag en daarmee snel misleidend. Consumenten moeten met de juiste informatie een duurzamere keuze kunnen maken. In de vernieuwde leidraad staan vijf vuistregels waaraan ondernemers zich moeten houden bij de verkoop van hun producten en diensten. Het belangrijkste is: gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims en de ACM benadrukt dat duurzaamheidsclaims met feiten moeten worden onderbouwd en actueel gehouden moet worden.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: ‘Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat duurzaamheidsclaims kloppen. Alleen dan kunnen ze een duurzamere keuze maken. Met deze vernieuwde leidraad bieden we ondernemers praktisch advies voor de formulering en onderbouwing van hun duurzaamheidsclaims. Juiste en duidelijke duurzaamheidsclaims zijn ook in het belang van bedrijven om een eerlijk speelveld te creëren.’