Belastingdienst pilot met Mastodon voor klantcontact
Naast Twitter, Facebook en Instagram zet de Belastingdienst nu ook het social media platform Mastodon in voor klantcontact. Uit onderzoek bleek eerder dat burgers en ondernemers grote behoefte hebben aan persoonlijke digitale dienstverlening.
Mastodon is sinds 2016 opensourcesoftware om zelf een online sociaal netwerk te hosten. ‘We starten als een van de eerste overheidsorganisaties op dit platform met een pilot van zes maanden om burgers en ondernemers ook daar te bereiken’, verklaart Maarten Bouw, afdelingshoofd Social media en Webcare van de Belastingdienst. ‘Na de overname van Twitter door Elon Musk is een aanzienlijke groep gebruikers zich gaan beraden op een alternatief social media platform. De Belastingdienst wil zijn waar de doelgroep is en ziet Mastodon als een interessant, kansrijk social media-netwerk om met burgers en ondernemers te communiceren.'
Naast de actuele ontwikkelingen, zijn er nog een aantal redenen dat wij deze zomer op Mastodon starten, vervolgt Bouw. ‘Uniek aan deze pilot is dat we actief zijn op een eigen rijksoverheid-server in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en ICTU. Zo worden we minder afhankelijk van commerciële big tech platforms. Dit is belangrijk vanwege privacy en veiligheid, want zo komen gegevens niet in handen van een buitenlandse, commerciële partij.’
Bovendien blijkt uit onderzoek waar de Belastingdienst aan heeft bijgedragen, dat burgers en ondernemers een grote behoefte hebben aan persoonlijke digitale dienstverlening. Mastodon biedt volgens Bouw de mogelijkheid om op een eenvoudige en laagdrempelige manier te communiceren met burgers en ondernemers. ‘Ons webcareteam gaat burgers en ondernemers verder helpen met hun belastingvragen en biedt een duidelijk handelingsperspectief. Hiermee willen we zoveel mogelijk aansluiten bij de behoefte aan persoonlijke dienstverlening.’
De belangrijkste doelen van de pilot zijn om ervaring op te doen met Mastodon en aan te sluiten op de gebruiken van het platform. Bouw: ‘We kiezen bewust voor Mastodon, onder andere omdat er geen sprake is van algoritmes en advertenties. Daarnaast heerst er een positieve sfeer op het platform en onder gebruikers. We hebben na één dag 850 volgers en in totaal reageerden zo’n 350 gebruikers positief op onze aanwezigheid op Mastodon met een reactie, like of door onze introductie-post te delen. Gedurende de pilot tijd toetsen we of de aanwezigheid van de Belastingdienst goed wordt ontvangen. Als het sentiment positief is en er is veel interactie, dan zetten we het account voort.’
Gebruikers van Instagram, Facebook en Twitter hoeven zich geen zorgen te maken. De Belastingdienst blijft bereikbaar via deze kanalen om belastingvragen te beantwoorden. Ook op LinkedIn is de Belastingdienst aanwezig met vacatures en informatie over de organisatie.