Betaaldata stimuleert personalisatie en vergroot loyaliteit
Financieel technologieplatform Adyen lanceert Data Connect voor Marketing: een nieuw product waarmee omnichannel retailers zoals modegroep AWWG inzichten in betaaldata gebruiken om marketinginitiatieven te verbeteren en een beter beeld te krijgen van hun klanten.
Unieke profielidentifiers koppelen aankopen uit de winkel aan online klantprofielen. Met een beter inzicht in hun klanten kunnen bedrijven loyaliteit belonen, winkelervaringen op maat ontwikkelen en extra waarde creëren voor bestaande klanten. Omdat de 82 procent van de transacties in fysieke winkels plaatsvinden zonder identificatie van de klant, hebben retailers te maken met een grote blinde vlek. Data Connect voor Marketing maakt hier een einde aan door datasets te leveren die te integreren zijn in de bestaande tools van bedrijven, zoals Customer Data Platforms (CDP) of Customer Relationship Management (CRM) software. Salesforce is één van de eerste spelers die deze integratie heeft gebouwd om zo hun klantenbestand te voorzien van profielen die verrijkt zijn met betaaldata.
'Het begrijpen van de customer journey is een uitdaging voor omnichannel retailers', vertelt Brian Dammeir, Global Head of Unified Commerce bij Adyen. 'Met Data Connect voor Marketing overbruggen we de kloof tussen in-store en online ervaringen door extensieve betaaldata te koppelen aan specifieke klantprofielen. Dit betekent dat we bedrijven kunnen ondersteunen bij het opbouwen van loyaliteit en nieuwe personalisatie- en advertentiemogelijkheden kunnen creëren vanuit hun bestaande integratie met Adyen.'
In plaats van te vertrouwen op third-party data om zo hun klanten te begrijpen, kunnen bedrijven dankzij de nieuwe tool hun eigen betaaldata gebruiken om een uitgebreid beeld te krijgen van hun klanten. Dit biedt bedrijven een grote kans om hun loyaliteitsaanbod te verbeteren, aangezien blijkt dat 62 procent van de consumenten aangeeft dat ze meer gepersonaliseerde kortingen zouden willen zien van de retailers waar ze het vaakst winkelen. Ook geeft 35 procent de voorkeur aan retailers die hun voorkeuren en koopgeschiedenis onthouden om een winkelervaring op maat te creëren.
'Het is onze topprioriteit om een beter beeld van onze klanten te krijgen', zegt Angel Vázquez Cabezas, Group Head of Customer Care van internationale modegroep AWWG. 'Data Connect voor Marketing helpt ons bij het identificeren van individuele shoppers die bij ons aankopen doen via meerdere kanalen, soms met verschillende registraties. Dit betekent dat we gerichter kunnen communiceren met individuen, door middel van relevante en persoonlijke acties.' AWWG is de modegroep achter wereldwijde merken als Pepe Jeans London, Hackett en Façonnable.