Vier op vijf bedrijven tevreden met telemarketing
Recent onderzoek onder B2B-marketeers wijst uit dat telemarketing met een tevredenheidsscore van 81 procent het hoogste scoort van alle ingezette marketing-communicatiemiddelen.
‘We zien in het onderzoek dat de middelen telemarketing, samen met adverteren op social media en de eigen website het meest worden gemeten op hun effectiviteit’, verklaart Jeroen van Ginkel, directeur van Lead Development Company. ‘Dat betekent dat je kunt bijsturen om optimale kwaliteit te verkrijgen. In onze praktijk houdt dat in dat we de aanpak voor het maken van afspraken met prospects in nauw overleg met de klant doen en dat continu bijschaven. Dan krijg je afspraken waar een klant ook echt wat aan heeft.’
Verdomhoekje
Respondenten zetten een veelheid van middelen in bij hun marketing en communicatie. De eigen website wordt het meest genoemd, gevolgd door adverteren op social media en in vakbladen (online en print). Daarna volgen de middelen events en beurzen, dan public relations en vervolgens sponsoring. Telemarketing is het middel dat de respondenten minder vaak inzetten; ruim een derde doet dit regelmatig. Van Ginkel: ‘Telemarketing heeft een beetje in het verdomhoekje gezeten, omdat het alleen nog maar om het volrammen van agenda’s leek te gaan. Gelukkig merken we in de markt dat het steeds gaat om kwaliteit. Veel bedrijven realiseren zich dat als je leads wil genereren je met jouw doelgroep in persoonlijk contact moet komen en in contact moet blijven. Dan genereer je niet alleen maar leads, maar heb je ook nog eens zicht op welke bedrijven volgend jaar een behoefte hebben. Dat maakt het een stuk effectiever.’
Op de vraag in hoeverre men gemiddeld genomen tevreden is met de opbrengst van de marketing en communicatie investeringen binnen het bedrijf, antwoordt men in 62% van de gevallen dat men (heel erg) tevreden is. Opvallend daarbij is dat respondenten die telemarketing inzetten in 81% van de gevallen antwoorden dat ze (heel) erg tevreden zijn. Het onderzoek werd geïnitieerd door LEAD Development Company uit Leusden en uitgevoerd door Panelwizard Direct.