Voedselverspilling reduceren met assortiment van 1000 producten
Het assortiment van online supermarkt Foodello omvat inmiddels duizend restproducten om te verkopen aan consumenten. De consument helpt hiermee aan het verminderen en tegengaan van voedselverspilling.
Voedselverspilling tegengaan en boodschappen doen gaan steeds vaker hand in hand. Bas Dekker, marketingmanager van Foodello: 'Veel restpartijen ontstaan doordat de houdbaarheidsdatum van een product dichterbij komt. Gemiddeld worden producten met een tenminste-houdbaar-tot datum korter dan zes maanden niet meer via reguliere kanalen zoals de supermarkt verkocht. Producenten blijven dan met deze producten zitten, en in het ergste geval worden deze producten verspild terwijl er niets mis mee is.'
De categorie food vormt met bijna 85 procent het grootste deel van het assortiment. Ruim 31% bestaat uit dranken, van fris en sap tot bier en wijn en uiteraard alcoholvrij. Gevolgd door de brede selectie snoep en snacks met 23,5%, met alles van chips tot chocolade. De afdeling voorraadkast is goed voor 12,4% van het totaal. Gevolgd door ontbijt en beleg met 7%. Pasta, rijst en maaltijden zijn evenals koffie en thee goed voor 5,3% van het assortiment aan food. Ruim 15% van de producten valt onder de categorie non-food, van producten voor sport en gezondheid, huishouden, beauty en care, voor de baby of voor het huisdier.
Dekker: 'Foodello werkt uitsluitend met houdbare producten en niet met versproducten. Toch durf ik te stellen dat wij door ons brede productenaanbod het allround assortiment van een ‘gewone’ supermarkt evenaren. Met 1000 producten is er inmiddels veel te kiezen in elke productcategorie. En dat zien wij ook weerspiegeld in de tevredenheid van onze klanten.'