AI: bedreiging of kans?
Waar kunstmatige intelligentie (AI) vaak wordt gezien als bedreiging voor werkgelegenheid, zit hierin een mogelijke oplossing voor de jonge generaties. Als je ze maar aan het bedrijf weet te binden.
In hetzelfde onderzoek van PwC over de werkdruk onder werkende generaties is ook gekeken naar de mogelijke impact van kunstmatige intelligentie (AI). Vaak wordt dit gezien als bedreiging voor de werkgelegenheid, maar Raymond Welmers, partner bij PwC gespecialiseerd in HR-vraagstukken, ziet hierin juist een mogelijke oplossing voor de jonge generaties. ‘Ik voorzie dat nieuwe technologie, zoals AI, een belangrijke rol kan spelen in het verlagen van de werkdruk. Gebruik de invloed van AI om het werk gemakkelijker te maken, de werkdruk te verlichten en daarmee tegelijkertijd mensen langer aan je te binden.’
Ook op dit onderwerp toont de generatiekloof zich: de jongere generaties schatten de invloed van AI groter in dan hun oudere collega’s, zowel in positieve als negatieve zin. Welmers: ‘Jongeren zitten denk ik dichter op de ontwikkeling van AI. Zij zien wat voor invloed het kan hebben.’
Het feit dat jongeren de impact van innovatieve technologie groter inschatten dan hun oudere collega’s ligt mogelijk ook ten grondslag aan hun pessimisme ten aanzien van de toekomst van hun hun organisatie. Bijna de helft van Generatie Z en een derde van de Millennials denkt dat hun organisatie over tien jaar verdwenen is, tenzij ze zich aanpast. Gen X denkt juist massaal dat hun organisatie er over tien jaar zeker nog is als deze op dezelfde weg doorgaat. ‘Jonge generaties hebben het aardig voor hun kiezen gekregen’, verklaart Welmers. ‘Die hebben redenen om te twijfelen aan het voortbestaan van organisaties, gezien alle onzekere omstandigheden die er nu zijn ten opzichte van vroeger.’
Don van der Steeg, Senior Manager Workforce Strategy bij PwC, vindt bovendien dat de jongeren ‘ook wel een punt hebben’. ‘Als nieuwe technologie op grote schaal beschikbaar komt en je past je bedrijfsvoering daar niet op aan, komt er een moment dat je als bedrijf niet meetelt. Je kosten zijn dan te hoog en je producten of diensten zijn niet meer relevant.’ Veel van de jongere werknemers lijken niet van plan de mogelijke ondergang van hun organisatie af te wachten: bijna de helft van Generatie Z (47%) en ruim een derde van de Millennials (35%) overweegt serieus om het komende jaar een andere baan te zoeken. Wederom is het contrast met de oudere generaties groot: bij Generatie X’ers en babyboomers gaat het om respectievelijk 15% en 8%.
Van der Steeg vindt dat organisaties zich veel meer moeten inspannen om medewerkers langer aan zich te binden. ‘Je moet met mensen meedenken en samen met hen leerpaden bedenken. Stap één is om duidelijk in kaart te brengen welke mensen je als organisatie nu en in de toekomst nodig hebt. Kijk dan goed naar wat deze mensen nodig hebben om ze te behouden en te binden. Dat is dus maatwerk.’ Welmers adviseert werkgevers om ook te kijken hoe andere organisaties dit aanpakken. ‘Je kunt kijken welke organisaties langer mensen aan zich weten te binden. De purpose van deze organisaties sluit mogelijk beter aan op de purpose van jongere generaties. Daarmee wil ik niet zeggen dat daar voor ieder bedrijf een bindende oplossing in zit, want ik besef dat het om maatwerk gaat. Maar er zijn altijd bepaalde elementen die organisaties van elkaar kunnen leren.’