Klarna groeit sterk in Europa
Klarna, de wereldwijde AI-betaaldienst en shopping assistent, is in het tweede kwartaal van dit jaar in Europa sterk gegroeid. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar nam de totale waarde van verkochte producten met 14 procent toe.
Een behoorlijk verschil in vergelijking met de groei van de gehele e-commerce sector in deze periode, die slechts één procent bedroeg. Sinds 2020 is Klarna actief in elf Europese landen; recent betrad zij ook de markten in Roemenië en Tsjechië. Inmiddels betalen meer dan honderd miljoen Europese shoppers via het platform van Klarna en werkt zij samen met ruim 470.000 winkeliers. Terwijl steeds meer kleinere aanbieders van achteraf-betaaloplossingen ervoor kiezen deze markt door de onzekere economische omstandigheden te verlaten, zet Klarna onverminderd in op innovatie, expansie en het uitbreiden van haar klantenbasis. Uit onderzoek van het bedrijf blijkt dat bijna driekwart van de Europese consumenten het betaalplatform minstens één keer per maand gebruikt. Vertrouwen speelt een sleutelrol voor de keuze van het platform, gevolgd door betalingsgemak.
'We zijn erg trots op de enorme groei van 14 procent die we in het afgelopen jaar hebben laten zien. Terwijl kleinere spelers hun activiteiten in Europa afschalen of de regio helemaal verlaten, verdubbelen wij onze inspanningen om onze marktpositie zowel in Europa als de Verenigde Staten te versterken', bevestigt Sebastian Siemiatkowski, CEO van Klarna.
Klarna staat vooral bekend om haar achteraf-betaaloplossingen, maar heeft inmiddels ook haar betaalmethode om direct af te rekenen – Pay Now – uitgerold in alle Europese markten. Deze betaaloptie is nu goed voor maar liefst een derde van alle financiële transacties van het bedrijf. Consumenten kunnen nu dus kiezen of ze direct volledig willen betalen of dit rentevrij in termijnen willen doen. Webshops profiteren op hun beurt van een probleemloze en snelle betaalervaring en kunnen hun klanten - afhankelijk van de behoefte - meerdere keuzes bieden.