Werkend Nederland vindt vitaliteit weinig waard
Zeventien procent van werkend Nederland heeft maandelijks geen geld over voor zijn fysieke vitaliteit. Het percentage voor mentale vitaliteit is nog groter: maar liefst 24 procent wil hier maandelijks geen bedrag voor opzij leggen.
Dit blijkt uit het nieuwste vitaliteitsonderzoek van OneFit, het flexibele 30-dagen membership met toegang tot de beste gyms en studio's door Nederland. Er is wel een groep Nederlanders in loondienst die maandelijks wél geld aan zijn vitaliteit wil besteden. De grootste groep (37%) heeft maandelijks twintig tot veertig euro over voor fysieke vitaliteit. 28 procent heeft dit bedrag over voor mentale vitaliteit.
Nederlanders zijn bewust bezig met het bedrag dat zij uitgeven aan vitaliteit. Zo vindt 65 procent het belangrijk om te weten hoeveel zij maandelijks kwijt zijn aan een sportabonnement. Bovendien overweegt zestien procent om op korte termijn te stoppen met sporten omdat deze groep zijn sportabonnement te duur vindt. Een vergelijkbaar percentage (17%) ziet zich zelfs genoodzaakt om thuis of buiten (gratis) te sporten omdat een abonnement op de sportschool of een andere sport er financieel gezien niet meer in zit. Werkgevers kunnen hun medewerkers hier financieel bij ondersteunen; 42 procent van de Nederlanders geeft dan ook aan eerder naar de sportschool te gaan als de werkgever de kosten tenminste gedeeltelijk draagt.
'Het feit dat veel Nederlanders weinig tot geen budget over hebben voor mentale en fysieke vitaliteit verbaast me', stelt Kari Littley, expert employee wellbeing bij OneFit. 'Het is namelijk algemeen bekend hoe belangrijk het onderhouden van je vitaliteit is. Gelukkig hoeft werken aan vitaliteit niet duur te zijn. Ook met een kleiner budget zijn er genoeg mogelijkheden. Schaf bijvoorbeeld wat gewichten en sportbanden aan en ga aan de slag met een (gratis) online workout.'
Nederlanders letten op hun uitgaven en de kosten die sporten met zich meebrengt. Als zij nu moesten bezuinigen, dan zouden zij dit echter niet direct op een sportabonnement doen. Het grootste deel (48%) kiest ervoor om te bezuinigen op uit eten gaan en een vergelijkbaar deel (44%) bespaart op de kosten voor de bioscoop en uitgaan. Een kleinere groep (37%) geeft minder uit aan kranten- en tijdschriftabonnementen.