Groot deel webwinkels meldt verplicht telefoonnummer en e-mailadres niet
Een grote meerderheid van de grootste webwinkels in ons land voldoet niet aan de regels om alle vereiste contactgegevens goed vindbaar op hun site te vermelden. Slechts 37 van de 100 onderzochte webwinkels voldoet aan de regels.
Dat blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. De bond onderzocht de websites van de 100 grootste webshops in Nederland en 31 energiebedrijven.
Sinds mei 2022 moeten bedrijven verplicht een e-mailadres en telefoonnummer op een goed vindbare plek op hun site vermelden. Ongeveer de helft van de webshops plaatst wel een telefoonnummer in het zicht, maar geen e-mailadres. Die zit vaak verstopt in de algemene voorwaarden, en dat is niet toegestaan.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Bedrijven moeten zich aan de regels houden en goed bereikbaar zijn. Te vaak maken ze zich er makkelijk van af met contactformulieren of chatbots. Maar dat is onvoldoende. Consumenten moeten eenvoudig contact kunnen krijgen met een mens als ze dat willen.’