Oplichters doen zich voor als klantenservice op X

Oplichters doen zich voor als klantenservice op X
  • 24 oktober 2023
  • Kel Koenen

Steeds minder bedrijven bieden klantenservice aan via X (voorheen Twitter), sinds het bedrijf de gebruikersvoorwaarden heeft aangepast. Oplichters maken hier misbruik van door actief consumenten te benaderen die contact zoeken met een klantenservice.

Dat schrijft RTL Nieuws vandaag met als bijvoorbeeld KLM. Fraudeurs doen zich daarbij voor als het echte bedrijf en proberen zo creditcardgegevens te bemachtigen. Sinds Elon Musk X heeft overgenomen is er veel veranderd bij het bedrijf. Eén van de wijzigingen: het is niet altijd meer mogelijk om vragen die via DM op Twitter gesteld worden, in te laden in de klantenservicesystemen die grote bedrijven gebruiken.

'Door de recente wijzigingen in de algemene voorwaarden van Twitter is onze klantenservice via dit platform momenteel niet beschikbaar. DM's van Twitter worden niet langer geladen in ons beschermde klantenservicesysteem, waardoor het voor ons moeilijk is om te helpen met vragen met betrekking tot persoonlijke informatie', meldt bijvoorbeeld KLM in een vastgepinde Tweet.

Ongemak
Die waarschuwing zie je echter alleen als je het KLM-account apart opent, niet als je KLM een tweet stuurt en daar maken oplichters misbruik van. Ze benaderen actief klanten die via X aan de klantenservice van de luchtvaartmaatschappij een openbare vraag stellen. 'Onze excuses voor het ongemak. Stuur alsjeblieft je telefoonnummer zodat we je kunnen helpen', vragen bijvoorbeeld de oplichters die de naam van KLM en het logo van het bedrijf in hun profiel hebben staan.

Wie zijn telefoonnummer geeft, wordt kort daarna via WhatsApp benaderd, zogenaamd ook namens KLM. In het gesprek dat volgt vragen de oplichters privégegevens en proberen ze creditcardgegevens te bemachtigen. Pas als je op de naam klikt, zie je dat het om telefoonnummers uit landen als Kenia en Nigeria gaat. 'Het is een bekend probleem', laat een woordvoerder van KLM aan RTL Nieuws weten.

Niet alleen KLM heeft last van het probleem. Ook andere bedrijven zoals enkele buitenlandse banken, Turkish Airlines, Lufthansa, British Airways, RyanAir, Hotels.com en reisorganisatie LastMinute.com, zijn gedupeerd. Dit laatste bedrijf waarschuwt haar klanten actief voor de fraudeurs en deelt ook de namen van de accounts van oplichters.

comments powered by Disqus