Arrestaties in Marokkaans contactcenter
Vorige week heeft de politie in het noordoosten van Marokko twee callcentermedewerkers gearresteerd op verdenking van schending van vertrouwen en het beschadigen van geautomatiseerde gegevensverwerkingssystemen.
Volgens een bron hebben de twee verdachten hun baan in een callcenter, onder contract bij een buitenlandse telecomaanbieder, misbruikt door de klantendatabase te gebruiken voor persoonlijk gewin. Na afronding van het onderzoek zijn de betrokken werknemers geïdentificeerd en aangehouden in Oujda. Een huiszoeking bij één van de verdachten leidde tot de vondst van drie mobiele telefoons, een laptop en een geldbedrag afkomstig van de criminele activiteiten.
De twee verdachten zijn in voorlopige hechtenis genomen in afwachting van een gerechtelijk onderzoek door het Marokkaanse Openbaar Ministerie. Dit onderzoek moet alle mogelijke vertakkingen van de criminele activiteiten vaststellen. In een gerelateerde zaak heeft de politie in augustus op de internationale luchthaven van Casablanca een 40-jarige Bulgaar aangehouden. Deze arrestatie vond plaats op basis van een internationaal arrestatiebevel van de Spaanse autoriteiten. De man wordt verdacht van betrokkenheid bij financiële fraude en cybercriminaliteit.