PostNL, TomTom en DELTA Fiber winnen Experimentation Heroes
DDMA, branchevereniging voor data en marketing, maakte bekend welke Experimentation Heroes in de prijzen zijn gevallen. PostNL (foto), TomTom en DELTA Fiber gingen met de winst naar huis.
De drie winnaars deden dit in respectievelijk de categorieën Conversie, Experimentation Culture en Omnichannel. Thuiswinkel.org sleepte de Lindeboom Hero Award in de wacht. De prijzen werden uitgereikt tijdens het event DDMA Experimentation Heroes 2023. Jorden Lentze, jurylid en senior product manager bij Booking.com, concludeert dat de kwaliteit van de cases sterk verbeterd is ten opzichte van vorig jaar. 'We zien dat er meer wordt geïnvesteerd in gedegen vooronderzoek en dat creatieve oplossingen voor complexe klantproblemen via experimenten succesvol gevalideerd zijn. Veel experimenten hebben ook metrics die overeenkomen met de bedrijfsdoelstellingen, waardoor ze direct bijdragen aan de bedrijfsresultaten. Daarnaast is het een goede ontwikkeling dat privacy en ethiek een vaste plek in de CRO-checklist hebben verworven.'
Denise Visser, jurylid en product manager experimentation bij bol, benadrukt ook de toegevoegde waarde van het bijbehorende event: 'De presentaties geven een goede inkijk in hoe andere bedrijven hun experimenten aanpakken. Ik ken geen ander event waar je in zo'n korte tijd zoveel toffe cases voorbij ziet komen, met daarnaast ook nog interessante invalshoeken van keynote-sprekers Erin Weigel en Lukas Vermeer. Je gaat hier echt weg met een berg inspiratie om zelf nieuwe experimenten op te zetten.'
Winnaar Conversie: PostNL Case
Beyond Content: Vizualizing the Online Price Benefit
In de categorie Conversie verkoos de jury PostNL boven de andere genomineerden Polaroid en ANWB. Volgens de jury onderscheidt PostNL zich vooral door de iteratieve aanpak. Hierbij is een nieuw experiment steeds gebaseerd op lessen en inzichten uit vorige experimenten. Daarbij werden de veranderingen ten opzichte van een eerder experiment tot een minimum beperkt. Zo kon er een duidelijk verband worden gelegd tussen de impact en de genoemde veranderingen. Dat de experimenten daarbij steeds gericht waren op dezelfde hypothese, versterkte de uitkomsten nog eens. De CRO-specialisten van PostNL hebben bovendien meerdere databronnen gebruikt om de richting van een experiment te bepalen, wat de datagedreven aanpak van de organisatie toont.
Winnaar Experimentation Culture: TomTom Case
Navigating and Driving an Effective Experimentation Program
Centraal Beheer en Odido legde het in de categorie Experimentation Culture af tegen TomTom. TomTom ontving al eerder een Dutch CRO Award, de voorganger van Experimentation Heroes. De one-man-CRO-show van toen is inmiddels geëvolueerd naar een brede samenwerking met een sterke experimenteercultuur. TomTom komt als winnaar uit de bus vanwege de gestructureerde en datagedreven aanpak, een strategische focus op groeigebieden en effectieve kwaliteitscontrole en tracking. Ook de sterke nadruk op het motiveren en betrekken van medewerkers bij experimenten wordt gewaardeerd door te jury. Iedereen kan via Slack een idee insturen en ook de validatie en resultaten van de uitgevoerde experimenten zijn inzichtelijk voor iedereen. Dit is allemaal onderdeel van een sterke langetermijnstrategie, cruciaal voor het creëren van een echte experimentation culture.
Winnaar Omnichannel: DELTA Fiber Case
Working together DELTA Fiber’s online and offline sales collaboration
In de categorie Omnichannel werd telecombedrijf DELTA Fiber tot winnaar uitgeroepen, vóór ANWB en de Nederlandse Loterij. DELTA Fiber laat zien hoe digitale en ‘menselijke’ offline kanalen effectief kunnen samenwerken om klanten de beste ervaring te geven. Via de website werden kwalitatieve leads gegenereerd, waarna de prospects werden overgedragen aan het telemarketingteam. De jury prijst de keuze van DELTA Fiber om zich daarbij specifiek te richten op terugkerende bezoekers, om zo de datakwaliteit te verhogen en beter in te kunnen spelen op de specifieke klantbehoefte. Als laatste toont deze case vooral ook dat een omnichannel strategie gaat over mensen. Mensen die samenwerken en niet strijden over welk kanaal voor de meeste conversie heeft gezorgd.
Winnaar Lindeboom Hero Award: Thuiswinkel.org
Nieuw dit jaar is de uitreiking van de Lindeboom Hero Award aan een niet-genomineerde case met veel belofte voor de toekomst. Alle inzendingen deden hier automatisch aan mee. Thuiswinkel.org kwam uiteindelijk als winnaar uit de bus.