DGB Energie stopt met telefonische klantenwerving
DGB Energie zal de komende drie jaar geen energiecontracten verkopen via telefonische verkoop. Dat heeft het bedrijf toegezegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De laatste heeft de toezegging bindend verklaard.
Aanleiding voor de toezegging is onderzoek van de ACM vanwege meldingen van consumenten over misleiding bij de telefonische verkoop van contracten van DGB Energie. De ACM hoopt op brede navolging bij energieleveranciers om te stoppen met telefonische klantenwerving. Er zijn door de ACM aanwijzingen gevonden dat bij de telefonische werving van klanten namens DGB sprake is geweest van misleiding. Zo hoorde de ACM in opnames van gesprekken die door wervingspartijen namens DGB zijn gevoerd dat consumenten aan het begin van het gesprek niet werd verteld dat werd gebeld om een nieuw contract af te sluiten. In plaats daarvan werd bijvoorbeeld gezegd dat het ging om een check van de tarieven of om een administratieve aanpassing vanwege het wijzigen van de hoofdleverancier. Ook werd meestal pas aan het einde van het gesprek (de voicelog), nadat de overeenkomst was gesloten, gesproken over voorwaarden en tarieven. Omdat DGB Energie als leverancier verantwoordelijk is voor het afsluiten van de contracten spreekt de ACM DGB Energie hier op aan.
Opzegvergoeding
Naast het stoppen met telefonische werving heeft DGB Energie toegezegd dat klanten die in de periode 1 augustus 2021 tot en met 1 juli 2023 via telefonische werving een contract hebben afgesloten, hun contract tussentijds kunnen opzeggen zonder opzegvergoeding. DGB Energie informeert de betreffende klanten hier actief over. Ook zegt DGB Energie toe dat een externe adviseur voortaan bij toekomstige wervingsactiviteiten zal toetsen of deze voldoen aan de regels die consumenten beschermen. ‘Het is een goede zaak dat DGB Energie heeft besloten in ieder geval drie jaar te stoppen met telefonische verkoop van energiecontracten’, stelt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. ‘Het afsluiten van een nieuw energiecontract is een belangrijke aankoop. Daar moet je rustig over kunnen nadenken en je moet de tijd nemen om verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. Het zou goed zijn als andere leveranciers dit voorbeeld volgen en ook stoppen met telefonische verkoop.’
Omdat DGB Energie nu heeft toegezegd de komende 3 jaar helemaal te stoppen met telefonische werving, heeft de ACM haar onderzoek niet verder voortgezet. De ACM controleert of DGB Energie zich aan deze toezegging houdt. Als DGB Energie de toezegging niet naleeft, zal de ACM alsnog verder handhavend optreden.
- klantcontact
- ACM
- DGB Energie
- Autoriteit Consument en Markt
- telefonische verkoop
- colportage
- callcenter