Regionaal contactcenter voor ondersteuning in de Achterhoek
Gemeenten in de Achterhoek hebben een innovatieve stap gezet om de invoering van het nieuwe Omgevingsloket te ondersteunen. Zo is er een regionaal callcenter voorgesteld om de verwachte toename in vragen door de nieuwe wetgeving het hoofd te bieden.
Het contactcenter, beheerd door een externe partij, zal specifiek gericht zijn op vragen rond het Omgevingsloket en zal de gemeentelijke klantcontactcentra (KCC's) ontlasten, zo valt te lezen bij de VNG. Door deze aanpak kunnen vergunningaanvragers persoonlijke hulp krijgen bij hun aanvragen, terwijl de KCC's zich kunnen richten op andere vragen.
Het initiatief is met enthousiasme ontvangen door de meerderheid van de Achterhoekse gemeenten. Het callcenter zal niet alleen de belasting op de huidige dienstverlening verminderen, maar ook zorgen voor kennisopbouw en het verbeteren van het systeem en de service op zowel lokaal als landelijk niveau. De medewerkers van het callcenter zullen specifiek getraind worden in de Omgevingswet. Voor complexere vragen wordt een apart team van regionale experts opgezet.
Na een evaluatie in de zomer is het doel om de ervaringen van het callcenter te integreren in de reguliere KCC's en verdere verbeteringen in het Omgevingsloket door te voeren. Het uiteindelijke doel is het callcenter af te schalen, wat zou betekenen dat de gemeenten effectief omgaan met de uitdagingen die de nieuwe Omgevingswet met zich meebrengt.