Neople bestaat één jaar
De Nederlandse AI startup Neople viert zijn eerste verjaardag. Met AI-gestuurde digitale collega's helpt Neople werknemers bij hun dagelijkse taken. De verjaardag volgt op een jaar vol innovatie en mijlpalen voor het jonge bedrijf.
De AI-uitzendkrachten, Neople genoemd, stimuleren creativiteit, begrijpen individuele behoeften en integreren naadloos in verschillende werkomgevingen. Neople kondigde onlangs al aan dat het bedrijf in de eerste vijf maanden na de oprichting anderhalf miljoen euro heeft opgehaald in samenwerking met Peak Capital en Curiosity. 'Het afgelopen jaar was een jaar van indrukwekkende groei voor Neople. We zijn van 0 naar 26 medewerkers gegaan, wat drie kantoorverhuizingen in één jaar tijd als gevolg had, om het groeiende team te huisvesten. In een jaar tijd hebben we daarbij ook meer dan 50 klanten mogen toevoegen aan ons klantenbestand, waaronder Vitaminstore en PSV', aldus Bas Ploeg, co-founder Neople.
Neople zijn AI-gestuurde medewerkers die direct kunnen worden ingezet via contactcenters, Slack, e-mail en verschillende andere bedrijfssystemen. Vanaf het begin streeft Neople ernaar de problemen waarmee organisaties worden geconfronteerd bij het integreren van geavanceerde AI-technologieën in reguliere werksituaties te begrijpen en aan te pakken. Met een unieke mensgerichte aanpak wil Neople iedereen, ongeacht niveau van kennis van technologie of talent, in staat stellen toegang te krijgen tot en te profiteren van geavanceerde technologische oplossingen.
'De enorme hoeveelheid AI-tools en -platforms die elke dag worden gelanceerd, zijn in de regel nauwelijks toegankelijk voor de niet-technisch onderlegde meerderheid. Dit maakt het voor bedrijven erg moeilijk om AI te kunnen integreren in hun bedrijfsvoering. Neople wil daar verandering in brengen. Alle soorten bedrijven moeten het potentieel van AI kunnen benutten om te innoveren en uit te breiden', vertelt Hans de Penning, CEO en mede-oprichter Neople.
De opkomst van conversationele AI betekent een enorme verandering in hoe de organisaties interne communicatie en klantbetrokkenheid kunnen aanpakken. Chatbots en virtuele assistenten automatiseren routinetaken, verbeteren samenwerking en optimaliseren customer support. Deze trend wordt aangeduid als de 'volgende golf van generatieve AI', vanwege het vermogen om informatie te verwerken en menselijke reacties te genereren.
Het aanpassingsvermogen van bedrijven aan individuele voorkeuren dat dit met zich meebrengt, opent nieuwe mogelijkheden voor diepere verbindingen. Dat geldt zowel intern met werknemers als extern met klanten en leidt tot zeer persoonlijke interacties.
Neople is actief in Nederland, België, Spanje en Engeland en er zijn plannen voor uitbreiding naar nieuwe markten.