OpenAI lanceert store voor contactcenters
OpenAI heeft een volgende stap gezet met de lancering van de GPT Store, een bibliotheek van door ChatGPT aangedreven bots of 'custom GPTs'. Deze op maat gemaakte bots zijn ontworpen om specifieke taken uit te voeren.
Ontwikkelaars kunnen de GPTs 'hard coderen' om een bepaalde persoonlijkheid te krijgen en specifieke taken uit te voeren. OpenAI meldt dat er in de afgelopen twee maanden al drie miljoen op maat gemaakte versies van ChatGPT zijn gecreëerd. Voor contactcenters kunnen toekomstige aanbevolen bots custom GPTs zijn die diverse taken binnen populaire klantenservice-applicaties automatiseren. De sector zal op korte termijn waarschijnlijk geen significante impact ondervinden van de store. Contactcenters vereisen immers nauwkeurige planning en werken meestal met andere technologieaanbieders.
De GPT Store suggereert wel dat leveranciers mogelijk custom LLM-gedreven bots gaan bouwen om klanten te helpen met specifieke taken. Hierbij wordt echter niet altijd gebruik gemaakt van ChatGPT, aangezien GPT slechts één type LLM is en andere modellen nauwkeuriger kunnen zijn voor verschillende toepassingen. Vele CX-leveranciers hebben dit reeds opgemerkt en hun GenAI-applicaties opengesteld zodat contactcenters hun voorkeurs-LLM kunnen integreren. Zoom heeft hierin het verst doorgevoerd met een gefedereerde GenAI-aanpak. Toch kunnen contactcenters nog steeds uitdagingen ondervinden met de benodigde rekenkracht van deze conventionele LLMs.
LLMs, gehost in de datacenters van contactcenterproviders, lijken de meest waarschijnlijke richting waarin deze ontwikkeling zich zal bewegen. Deze zouden dan onderdeel kunnen worden van een bibliotheek met gebruiksspecifieke cases waaruit contactcenters kunnen kiezen, vergelijkbaar met wat Salesforce heeft gecreëerd met zijn Einstein Copilot studio.