Acties tegen contactcenters in Kolkata
In een actie tegen grootschalige fraude heeft de Indiase Enforcement Directorate (ED) een reeks invallen uitgevoerd in de stad Kolkata, in verband met een zaak rondom frauduleuze callcenters.
Volgens bronnen heeft de politie een illegaal opererend callcenter ontdekt, waarvan de medewerkers verdacht worden van het oplichten van mensen uit verschillende landen en het stelen van geld.
Er wordt vermoed dat dergelijke nepcallcenters verspreid zijn over verschillende delen van Kolkata. Er zijn meerdere klachten ingediend bij de politie over deze praktijken. Onderzoekers van de ED vermoeden dat er in dit ene geval sprake is van corruptie ter waarde van duizenden dollars.
Vorig jaar werd al één persoon gearresteerd in verband met deze zaak van het nepcallcenter. Hij werd door ten minste 300 mensen in Engeland beschuldigd van financiële fraude en tevens van het oplichten van inwoners van Australië en Amerika.
De acties van de Indiase overheid markeren een significante stap in de strijd tegen de fraudepraktijken die vanuit nepcallcenters worden gevoerd, waarbij de autoriteiten vastberaden lijken om deze criminele netwerken te ontmantelen en de verantwoordelijken voor de rechter te brengen.