‘Generatieve AI transformeert organisaties binnen drie jaar’
Bijna acht op de tien leidinggevenden verwachten dat generatieve AI hun organisaties binnen nu en drie jaar zal transformeren. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte.
Wereldwijd denkt 79% van deze respondenten dat generatieve AI in minder dan drie jaar hun organisaties zal transformeren. In Nederland zelfs 86%. 'Naar verwachting zal de manier van werken, leren en samenwerken veranderen door generatieve AI', zegt Stephen Ward, partner binnen Deloitte Digital. 'Samenwerking tussen organisaties is essentieel om het vertrouwen in deze technologie te bevorderen. Een sterke focus op het bij- en omscholen van medewerkers is ook cruciaal.'
Bijna een vijfde (17%) van de ondervraagde leidinggevenden denkt zelfs dat generatieve AI in de komende twaalf maanden al een disruptieve rol zal spelen op hun organisaties. Generatieve AI heeft sinds de lancering van ChatGPT een vlucht genomen. Inmiddels maakt bijna één op de drie Nederlanders gebruik van een generatieve AI-tool – nooit eerder werd een nieuwe technologie zo snel omarmd door het grote publiek.
Volgens KPMG biedt de technologie het bedrijfsleven megakansen. Op dit moment zijn de meeste generatieve AI-toepassingen in het bedrijfsleven volgens Deloitte vooral gericht op het verhogen van efficiëntie en de arbeidsproductiviteit (56%) en het verlagen van de kosten (35%). 29% van de ondervraagden zet generatieve AI in om innovatie en groei te stimuleren.
Bron: State of Generative AI in the Enterprise
Deloitte Volgens de onderzoekers is dit patroon vergelijkbaar met hoe andere technologieën ooit zijn geadopteerd. In eerste instantie richten de meeste organisaties zich op het stapsgewijs verbeteren van hun bestaande processen en capaciteiten. Later verleggen ze hun focus en zetten ze de nieuwe technologie in om bijvoorbeeld groei en innovatie te stimuleren.
'Generatieve AI bevindt zich op een keerpunt', zegt Marc Verdonk, Chief Technology Officer bij Deloitte. 'Organisaties erkennen het potentieel, maar zien de technologie vaak nog niet als groeikatalysator. Om generatieve AI als zodanig te kunnen inzetten is het belangrijk om de technologie te zien in een samenspel met andere vormen van AI, data en technologieplatformen.' Nederlandse respondenten laten de onderzoekers weten dat generatieve AI binnen hun organisaties met name wordt ingezet voor het maken van content (76%), vertalingen (60%) en als virtuele assistent (58%).
Om generatieve AI succesvol in de praktijk te brengen is kennis van kunstmatige intelligentie essentieel. Leidinggevenden hebben gemiddeld genomen aardig wat vertrouwen in de AI-expertise van hun organisatie. Zo noemt 44% van de respondenten hun huidige deskundigheidsniveau 'hoog' tot 'zéér hoog', terwijl 45% aangeeft dat hun organisatie over 'enige' AI-expertise beschikt. Van de Nederlandse respondenten zegt 52% dat er binnen hun organisaties reeds 'enige' AI-expertise aanwezig is. 36% van onze leidinggevende landgenoten beschouwt het deskundigheidniveau als 'hoog' tot 'zéér hoog'. 'AI-experts die al langer met de technologie werken hebben er meer vertrouwen in en lijken het best voorbereid te zijn op de veranderingen die generatieve AI met zich mee zal brengen', vertelt Verdonk aan Consultancy.nl.