Energieleveranciers telefonisch goed bereikbaar; geholpen binnen 4 minuten
Nederlandse energiebedrijven zijn over het algemeen goed telefonisch te bereiken. Bij de meeste energieleveranciers heb je binnen vier minuten een medewerker aan de lijn. Dat blijkt uit een peiling van energievergelijk.nl onder tien energiebedrijven.
Eerder onderzocht energievergelijk.nl al hoe de klantenservice en prijsstelling van de verschillende energiebedrijven wordt ervaren. Daaruit kwamen Tibber, Zonneplan en United Consumers als beste naar voren. Bij de energiebedrijven Engie en Vandebron, of je nu een bestaande of potentiële klant bent, word je bijna onmiddellijk door een medewerker te woord gestaan. Deze bedrijven onderscheiden zich door hun zeer goede telefonische bereikbaarheid, met een gemiddelde wachttijd van slechts 1 minuut en 5 seconden voor Engie en 1 minuut en 22 seconden voor Vandebron.
Aan de andere kant van het spectrum staat Innova Energie, waar klanten de langste gemiddelde wachttijd ervaren, namelijk 9 minuten en 51 seconden.
Bij de grote energiebedrijven, Essent, Eneco en Vattenfall, is de klantenservice op orde. Bij Vattenfall werden de onderzoekers twee keer zeer snel te woord gestaan, maar twee keer moesten ze ongeveer 16 minuten wachten, vandaar de wat hogere gemiddelde wachttijd. 'Bereikbaarheid van klantenservice is essentieel in een zeer competitieve markt', stelt energie-expert Koen Kuijper. 'Het is bemoedigend om te zien dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen om klanten zo snel mogelijk te helpen.'
Uit het onderzoek blijkt trouwens ook dat het beter is om in de ochtend te bellen. Klanten die direct na opening van de klantenservice bellen, krijgen sneller een medewerker aan de lijn.