AI, virtuele influencers en digitaal: grote impact op customer service
Het Branded Content Event van 3MO en MarketingTribune trapte in Media Plaza af met Steven Van Belleghem. Hij stelt dat we een nieuwe fase ingaan in het gebruik van AI in customer service en bij het creëren van content.
Met als titel ‘When digital becomes human’ gaf hij aan dat Ai zich ontwikkelt zoals elke nieuwe technologie: in een S-curve. Volgens Van Belleghem zitte wij nu in de tweede helft van de S. ‘De coole dingen gaan nu beginnen’ zei hij, en de aanwezigen staan vooraan bij die ontwikkeling.
Eén van de grootste veranderingen is de manier waarop consumenten hun (aankoop)beslissingen nemen. Een zoekopdracht op bijvoorbeeld Google levert nu een enorme lijst aan mogelijkheden op, waarvan (een groot deel van) de eerste keuzes betaald is. Next Generation Search, het zoeken via AI, werkt anders. Als consument tik je geen zoekwoorden meer in, maar kun je een volledige vraag of zin ingeven. AI filtert er dan al een heleboel mogelijkheden uit. Hoe beter de AI je ‘kent’, hoe preciezer het antwoord wordt, tot het punt dat er nog maar één product overblijft.
Fijn voor de consument, maar voor andere merken lastig. Want hoe kom je door die filters heen? Eigenlijk moet de consument voor zij of hij de vraag gaat stellen al een voorkeur voor jouw merk hebben. Branding wordt dus, volgens Van Belleghem, steeds belangrijker. Maar hoe dan?
Als je al merk wil blijven hangen, moet je inspelen op wat de consument wil. En de consument heeft een gebrek aan drie ‘grondstoffen’: tijd, geld en (persoonlijke) energie. Als merk moet je daarop inspelen: de keuze voor je merk moet snel, makkelijk en persoonlijk dan. Eén manier om dat te bereiken is hoe je de consument bereikt, de ‘interface’. Die moet eenvoudig zijn, de aandacht trekken en houden en de consument overtuigen. Als voorbeeld gaf Van Belleghem de interface van TikTok: je scrollt er snel doorheen tot iets je aandacht trekt, in tegenstelling tot de lijst die je moet doorspitten als je een zoekopdracht via bijvoorbeeld Google geeft.
Maar AI begint ook andere functies in de maatschappij te krijgen. Zo is Character.AI, waarmee je een gesprek kunt voeren met een virtuele en zelfs overleden celebrity, de op één na meest gebruikte AI na ChatGPT. Met de snelle ontwikkeling van AI kun je zelfs jezelf klonen en eventueel na je overlijden door blijven ‘leven’. Op de vraag of dat een goede of een slechte ontwikkeling is, had Van Belleghem geen antwoord.
Tenslotte ging hij in op de vraag of AI mensen, of beter gezegd: bepaalde functies, niet overbodig maakt. Ja, dat kan. Het is daarom enorm belangrijk om werknemers te ‘re-skillen’, andere vaardigheden te leren en toch als ambassadeur aan je merk verbonden te laten blijven. Samenwerken met AI is de sleutel tot succes, volgens Van Belleghem.