Ton kwijt zonder contact met bank
Klanten van Bunq - die tienduizenden euro’s tot meer dan een ton afhandig zijn gemaakt door bankhelpdeskfraudeurs - klagen over de slechte bereikbaarheid van de bank. Dat meldt consumentenprogramma Kassa dat met tientallen gedupeerde klanten sprak.
Veel klachten van klanten van Bunq die tienduizenden euro’s tot meer dan een ton afhandig zijn gemaakt door bankhelpdeskfraudeurs. Toen zij in grote paniek belden met Bunq om hun verdwenen spaargeld te melden, kregen zij een geautomatiseerd antwoord.
De slechte bereikbaarheid van de bank leidt tot grote frustratie. Klanten beklagen zich daarnaast over de beveiliging die afwijkt van de grootbanken waardoor oplichters makkelijker hun slag kunnen slaan. Dat blijkt uit onderzoek van Kassa (BNNVARA) dat met tientallen gedupeerde klanten sprak.
Op klachtenforum Trustpilot staan honderden klachten over de bank, onder meer over de beveiliging en slechte bereikbaarheid. De voor een kleine bank relatief hoge schade valt ook op bij de Fraudehelpdesk. Daar kwamen vorig jaar en dit jaar in totaal 54 meldingen binnen van gedupeerde Bunq-klanten met een schade van in totaal 1,5 miljoen euro. Het is waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg, omdat niet iedereen zijn schade meldt.
Wie zijn schade bij de bank meldde, ontving een geautomatiseerd antwoord. 'Bedankt dat u contact met ons opnam. Wij hebben uw bericht ontvangen en een van onze gidsen zal binnen 4 dagen contact met u opnemen. (...)' De rekening werd na de melding weliswaar geblokkeerd, maar niemand nam telefonisch contact op.
Bunq laat in een reactie weten dat veiligheid voorop staat. 'We kiezen daarom al jaren bewust voor geen telefonische support, juist om phishing te voorkomen', stelt directeur Ali Niknam.