Nagenoeg 50% van Nederlanders doet helft van aankopen online
AliExpress bracht woensdag haar nieuwste Consumer Insights Report uit. Dit rapport onthult de resultaten van een uitgebreid onderzoek naar het online winkelgedrag van Europese consumenten, waaronder die uit Nederland.
Het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder consumenten in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, geeft inzicht in de voortdurende populariteit van online winkelen. Uit de data blijkt dat online winkelen bijzonder populair is in Nederland, vergelijkbaar met de trends in de rest van Europa. Maar liefst 96% van de Nederlandse consumenten heeft de afgelopen drie maanden online aankopen gedaan, iets hoger dan het Europese gemiddelde van 95,75%.
Een opvallende bevinding is dat 47% van de Nederlandse shoppers meer dan de helft van hun aankopen online doet. Dit onderstreept de sterke verschuiving naar online winkelgedrag in Nederland. Bovendien gaf meer dan 75% van de consumenten aan dat zij de afgelopen drie maanden meer dan 100 euro online hebben uitgegeven.
De top vijf productcategorieën waarin Nederlandse consumenten in het eerste kwartaal van 2024 het meest online hebben gewinkeld, zijn kleding, ondergoed, slaapmode en schoenen, schoonheid en gezondheid, huishoudelijke apparaten en elektronica, speelgoed en hobby’s en telefoons en telecommunicatie.
'Het Consumer Insight Report biedt een helder beeld van de meest populaire winkelcategorieën in Nederland', stelt Gary Topp, European commercial director van AliExpress. 'Het is bemoedigend om te zien dat retail websites de meest populaire winkelkanalen in Nederland zijn. Online winkelen blijft ongekend populair onder Nederlandse consumenten. Opvallend is dat dit niet beperkt blijft tot de jongere generatie, aangezien bijna een kwart van de 55-plussers meer dan 5 uur per week online winkelt.'
Op Europees niveau zijn de meest populaire productcategorieën vergelijkbaar met kleding, ondergoed, slaapmode en schoenen bovenaan de lijst, gevolgd door schoonheid en gezondheid, huishoudelijke apparaten en elektronica, sport en entertainment en telefoons en telecommunicatie.
Europese consumenten besteden gemiddeld tussen de 21 en 50 euro per aankoop, maar uitgaven van meer dan 500 euro komen ook voor, vooral bij de leeftijdsgroep van 35-44 jaar. Gemiddeld besteedt 30% van de Nederlandse respondenten meer dan 5 uur per week aan het online zoeken naar producten, wat iets lager is dan het Europese gemiddelde van 35%.
Er zijn ook duidelijke generatieverschillen zichtbaar: 43,5% van de 18- tot 24-jarigen besteedt meer dan 5 uur per week aan online winkelen, vergeleken met bijna 25% van de 55-plussers.