Helft van de Nederlanders doet kerstaankopen zowel online als fysiek
Voor het doen van kerstaankopen kiest bijna de helft van de Nederlanders (49%) voor een combinatie van online en fysieke winkels. Dit blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates onder 367 consumenten. Een kwart doet uitsluitend online aankopen (26%) en een vergelijkbare groep winkelt alleen in fysieke winkels (25%).
Het oriënteren op cadeaus vindt voornamelijk online plaats: 65% doet online research, waarna 38% online koopt en 27% uiteindelijk naar een winkel gaat. Slechts 15% oriënteert zich in een fysieke winkel. De mogelijkheid om een cadeau te zien of te voelen is voor meer dan de helft (52%) van de shoppers de belangrijkste reden om naar een fysieke winkel te gaan. Andere voordelen zijn het direct meenemen van het cadeau (29%) en de optie om cadeaus mooi ingepakt te krijgen (10%). Bijna alle shoppers (92%) konden hun cadeaus kopen op de plek van hun keuze. Slechts 9% moest uitwijken naar een ander verkoopkanaal vanwege voorraadproblemen. Dit benadrukt het belang van een goed voorraadbeheer bij retailers.
Bijna de helft van de Nederlandse shoppers (40%) laat ongewenste kerstcadeaus ongebruikt liggen, Andere oplossingen voor cadeaus die niet in de smaak vallen zijn weggeven (35%), terugbrengen naar de winkel (12%) of doorverkopen (5%). Een kleine groep (8%) zegt altijd tevreden te zijn met hun cadeaus, vaak omdat zij duidelijke wensen kenbaar maken of verlanglijstjes gebruiken.
Pieter Van den Broecke, EMEA leader bij Manhattan Associates, licht toe: ‘De resultaten benadrukken vooral dat retailers de rol van de fysieke winkel niet moeten onderschatten. Uitgebreide productinformatie en goede foto’s in hun webwinkel geven niet de garantie dat shoppers het product ook in de webwinkel kopen. Daarom is het belangrijk dat ze hun fysieke winkel behouden en goed benutten door de winkelvoorraad op peil te houden en winkelmedewerkers te trainen voor de optimale klantervaring, denk bijvoorbeeld aan persoonlijk advies en cadeauverpakking.’