Meerderheid webshops biedt geen duurzame bezorging tijdens feestdagen

Meerderheid webshops biedt geen duurzame bezorging tijdens feestdagen
  • 9 januari 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Meer dan de helft van de webshops (55%) bood tijdens de afgelopen feestdagenperiode geen duurzame bezorgopties aan. Dit blijkt uit een onderzoek van logistiek dienstverlener Wuunder onder 200 beslissers in de groot- en detailhandel. Opvallend is dat 38% van de respondenten aangeeft ook in eerdere jaren geen gebruik te hebben gemaakt van duurzame verzendmethoden in deze periode.

Veel webshops laten duurzame bezorgopties bewust achterwege tijdens de feestdagen. Volgens 66% van de ondervraagde webshops stellen consumenten snelheid boven duurzaamheid bij het verzenden van pakketten tijdens de feestdagen. Bijna een op de vijf webshops (19%) geeft aan dat de duurzame opties te traag zijn om te voldoen aan de vraag. Daarnaast noemt 17% het gebrek aan tijd om de extra handelingen te verrichten die bij duurzame bezorging komen kijken. Dit heeft webshops ertoe aangezet om in te zetten op snelle levering, ondanks de duurzaamheidsdoelstellingen die zij gedurende de rest van het jaar nastreven.

Jeroen Gehlen, oprichter van Wuunder, noemt het een gemiste kans: ‘Het is zonde dat zoveel webshops hun voornemens op het gebied van duurzame bezorging laten varen zodra de piekperiode begint. Juist die tijd van het jaar biedt dus de meeste kans om impact te maken wanneer verzendprocessen duurzaam worden ingericht en zorgen de hogere volumes dat de extra kosten van bijvoorbeeld een fietskoerier beperkt zijn. Om dit te realiseren is het belangrijk dat retailers een flexibel check-out systeem gebruiken en in het magazijn een splitsing maken op vervoerderniveau.’

comments powered by Disqus