Prijs troeft duurzaamheid af bij keuze kledingwinkels
Voor Nederlandse consumenten is prijs (56%) de belangrijkste reden om voor een kledingwinkel te kiezen. Ook het aanbod (54%) speelt voor consumenten een grote rol, terwijl duurzaamheid slechts door 7% wordt genoemd. Dit blijkt uit Nationale Benchmark Kledingwinkels, een onderzoek van Multiscope onder bijna 5.200 respondenten.
De resultaten laten zien dat Nederlanders erg prijsbewust zijn. Naast de prijs vormt het kopen van kleding in een aanbieding voor 34% van de klanten een belangrijke reden. De nadruk op prijs bevestigt het belang van concurrerende tarieven en acties in de kledingbranche. Ook geeft ruim de helft van de consumenten (54%) aan te kiezen op basis van het assortiment. Winkels met een breed assortiment, zoals Zalando, of een gespecialiseerd aanbod, zoals Hunkemöller, voldoen aan deze behoefte.
Duurzaamheid speelt beperkte rol
Hoewel duurzaamheid maatschappelijk steeds meer aandacht krijgt, blijkt dit in de praktijk een kleine rol te spelen in de keuze voor kledingwinkels. Slechts 7% van de respondenten geeft aan dat duurzaamheid een doorslaggevende factor is. Andere aspecten zoals aftersales (3%), personalisatie (3%), hygiëne (2%) en veiligheid (1%) scoren nog lager.