Onderzoek: ondernemers willen beter voorbereid zijn op cyberaanvallen

Eén op de vier Nederlandse ondernemers is recent doelwit geweest van cybercriminelen. Tegelijkertijd geeft de helft aan onvoldoende voorbereid te zijn op cyberaanvallen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Mastercard onder ruim 1.800 Europese mkb-bedrijven.
Volgens het onderzoek weet 43% van de Nederlandse ondernemers niet goed hoe ze zich moeten beschermen tegen digitale dreigingen. Meer dan de helft (52%) geeft aan dat hun kennis van cybersecurity dringend verbeterd moet worden. Het Europese gemiddelde ligt op 67%. Ook de impact van cybercriminaliteit is zichtbaar: 16% van de Nederlandse ondernemers verloor geld door oplichting, terwijl 9% klanten kwijtraakte na een aanval. Daarnaast kent een op de vier ondernemers een collega die slachtoffer is geworden.
Cyberdreiging remt bedrijfsontwikkeling
Zorgen over digitale fraude beïnvloeden de groeiplannen van ondernemers. Bijna een derde (31%) van de Nederlandse ondernemers zegt minder snel uit te breiden vanwege het risico op cyberaanvallen. Eén op de vier verwacht zelfs dat een aanval het einde van hun bedrijf zou kunnen betekenen. Vooral jongere ondernemers ervaren de dreiging sterk: 61% van Gen Z ziet digitale fraudeangst als een grote drempel voor hun groeiplannen.
Ondersteuning
Mastercard biedt ondersteuning via onder meer de tool 'My Cyber Risk', identiteitsbescherming en het Mastercard Trust Center, een kennisplatform voor ondernemers. Daarnaast werkt het bedrijf samen met partijen als CyberMonks en VikingCloud om passende cybersecurity-oplossingen toegankelijk te maken. Jan-Willem van der Schoot, Country Manager bij Mastercard Nederland, hierover: ‘Cyberdreiging is een grote uitdaging en zeker voor het mkb, aangezien zij essentieel zijn voor de Nederlandse economie. Bij Mastercard helpen we mkb’s met hun weerbaarheid versterken door de juiste tools en ondersteuning te bieden in een steeds digitaler landschap.’