ACM controleert strenger op ongewenste verkooptelefoontjes

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zet de volgende stap in de verscherpte aanpak die zij eerder dit jaar aangekondigde om een einde te maken aan ongewenste verkooptelefoontjes. De toezichthouder bekijkt of telecom- en energiebedrijven hun werkwijze hebben aangepast om ongewenste verkooptelefoontjes te voorkomen.
De ACM richt zich op bedrijven die klanten telefonisch benaderen. Zij onderzoekt of deze bedrijven alleen contact opnemen met personen die daarvoor expliciet toestemming hebben gegeven. Ook bekijkt de ACM hoe bedrijven omgaan met externe partijen die namens hen bellen. Deze controle is onderdeel van een eerder aangekondigde aanpak tegen ongewenste telemarketing. Bedrijven kregen hiervoor tot 1 juli de tijd om hun processen op orde te brengen.
Aansprakelijkheid in de keten
Volgens de ACM moeten ook externe callcenters zich aan de regels houden. Het bedrijf dat hen inschakelt, blijft verantwoordelijk voor hun handelen. Dit principe van ketenaansprakelijkheid is bedoeld om misstanden in de hele belketen aan te pakken. VodafoneZiggo heeft inmiddels toegezegd zich aan de regels te houden.
Regels voor belgesprekken
De wet vereist dat bellers hun identiteit, het doel van het gesprek en het aanbod duidelijk maken. Deze regels gelden voor alle bedrijven die telefonisch werven bij natuurlijke personen, waaronder ook zzp’ers vallen.
Meldpunt voor klachten
De ACM ontvangt jaarlijks veel klachten over ongewenste telefoontjes, vooral in de telecom- en energiesector. Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM, zegt: ‘Ongewenste verkooptelefoontjes is het probleem waarover wij de meeste meldingen ontvangen.’ Klanten kunnen klachten blijven melden via ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM.
