ACM benadrukt rol online platforms rond verkiezingen

ACM benadrukt rol online platforms rond verkiezingen
  • 14 augustus 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft twaalf grote online platforms zoals Facebook, Snap, TikTok en X gewezen op hun verantwoordelijkheid tijdens de verkiezingstijd. Volgens de toezichthouder moeten zij zorgvuldig omgaan met meldingen van illegale inhoud en transparantie bieden bij het verwijderen van berichten of blokkeren van accounts.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen heeft de ACM in juli platforms per brief herinnerd aan hun verplichtingen onder de Digital Services Act (DSA). Zij vroeg onder meer naar de genomen maatregelen om een betrouwbaar online debat te waarborgen. Ook organiseert de ACM op 15 september een rondetafel met platforms, toezichthouders, NGO’s en de Europese Commissie om de aanpak en verantwoordelijkheden verder te bespreken.

Maatregelen tegen risico’s
De DSA verplicht zeer grote online platforms om systeemrisico’s – zoals desinformatie, buitenlandse inmenging of haatzaaiende uitlatingen – actief te identificeren en aan te pakken. De ACM houdt toezicht op platforms die in Nederland gevestigd zijn. Bij zeer grote platforms ligt die taak bij de Europese Commissie. Beide instanties werken nauw samen.

Melden bij ACM
De DSA schrijft niet voor wat illegaal is; dat is vastgelegd in andere wetgeving. Wel bepaalt de wet hoe platforms met meldingen over illegale inhoud moeten omgaan. Die moeten eenvoudig in te dienen zijn, en snel en onderbouwd worden behandeld. Meer informatie is beschikbaar op www.acm.nl/verkiezingen.

comments powered by Disqus