ACM start campagne om rechten op online platforms bekender te maken

ACM start campagne om rechten op online platforms bekender te maken
  • 26 augustus 2025
  • Kel Koenen

De bekendheid met de Europese Digital Services Act (DSA) is onder gebruikers van online platforms nog altijd laag. Veel consumenten en bedrijven weten niet welke rechten zij hebben bij het gebruik van deze diensten.

Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder start daarom deze week een voorlichtingscampagne. Uit interviews en enquêtes onder ruim 1.800 consumenten en 600 zakelijke gebruikers blijkt dat veel gebruikers geregeld problemen ervaren. Klachten gaan vooral over ‘misleiding door algoritmes, het zonder uitleg blokkeren van accounts of content en het ontbreken van bereikbaar contact’. Volgens de ACM mag dat niet onder de DSA, die sinds begin 2024 geldt. Toch ervaart twee derde van de consumenten DSA-gerelateerde problemen.

ACM-bestuurslid Manon Leijten zegt hierover: ‘Het is begrijpelijk dat nog niet iedereen goed op de hoogte is van betrekkelijk nieuwe Europese wetgeving. Maar het is wél belangrijk dat gebruikers hun rechten kennen, zodat ze er ook werk van kunnen maken als het misgaat.’

De voorlichtingscampagne richt zich op drie veelvoorkomende problemen: illegale inhoud, het blokkeren van accounts en gebrek aan transparantie over betaalde reclames. Platforms moeten volgens de wet onder meer duidelijke uitleg geven bij het verwijderen van content of het blokkeren van accounts en een klachtenprocedure aanbieden. Ook betaalde advertenties in zoekresultaten moeten altijd herkenbaar zijn.

Gebruikers die vinden dat hun rechten worden geschonden, kunnen dit melden via de ACM Consuwijzer. Sinds de invoering van de DSA kwamen daar al bijna 700 meldingen binnen, vooral over accountbeperkingen, illegale content en gebrekkige bereikbaarheid van platforms. Ongeveer twee derde daarvan betrof platforms in andere EU-landen, waarna de ACM de zaken heeft doorgestuurd naar collega-toezichthouders.

comments powered by Disqus