ACM wil misleiding bij kortingen tegengaan met nieuwe leidraad

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) publiceert een nieuwe leidraad om bedrijven te helpen bij het eerlijk tonen van prijzen en kortingen. Hiermee wil de toezichthouder misleiding voorkomen en klanten beter in staat stellen om aanbiedingen te vergelijken.
De Leidraad prijsweergave en -vergelijkingen geeft bedrijven handvatten voor het duidelijk en eerlijk presenteren van kortingen. Volgens de ACM worden klanten vaak beïnvloed door misleidende prijsinformatie, zoals tijdelijke verhogingen van de oorspronkelijke prijs om een korting groter te laten lijken, of het gebruik van niet-bestaande adviesprijzen.
‘Met de komst van de strengere regels voor van-voor prijzen zagen we dat allerlei nieuwe vormen van misleiding ontstonden om kortingen als aantrekkelijk te presenteren’, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM. ‘Dit mag niet. In deze leidraad wordt dat aan de hand van voorbeelden uitgelegd.’
Regelgeving kortingen
De leidraad schrijft voor dat kortingen alleen mogen worden weergegeven ten opzichte van de laagste prijs die in de 30 dagen voorafgaand is gerekend. Andere referentieprijzen, zoals adviesprijzen, mogen worden gebruikt, mits die reëel zijn. De ACM stelt dat klanten alleen met eerlijke prijsvermeldingen een weloverwogen keuze kunnen maken.
Controle en meldingen
De ACM zal zowel fysieke winkels als online aanbieders controleren op naleving van de richtlijn. Bedrijven die zich hier niet aan houden, kunnen rekenen op handhaving. Klanten die vermoeden dat sprake is van misleiding, kunnen hiervan melding maken bij de ACM.
