Jysk investeert in winkels én digitale klantreis

De Scandinavische woonwinkelketen Jysk heeft een nieuwe internationale groeistrategie gepresenteerd. De formule focust op uitbreiding in bestaande markten en stedelijke gebieden, gecombineerd met digitale investeringen van omgerekend 268 miljoen euro.
De nieuwe strategie ‘Customers’ first choice’ markeert een nieuwe groeifase voor de woonwinkelketen. De komende drie jaar wil de keten het klantenbestand uitbreiden in landen waar het al actief is. Tegelijkertijd zoekt het bedrijf groei in grote Europese steden. ‘Expansie zit in ons DNA’, aldus Rami Jensen, President en CEO van Jysk.
Groei in Nederland
Ook in Nederland ziet Jysk kansen. Op dit moment telt de keten 103 winkels. ‘De eerstvolgende opening is in Muiden, op een toplocatie vlak bij Amsterdam. En daar blijft het niet bij: op korte termijn openen we nog meer winkels’, zegt Frank Christant, Country Director van Jysk Nederland, België en Frankrijk. De ambitie is om door te groeien naar minstens 140 winkels.
Digitale investeringen
Naast fysieke expansie investeert Jysk 268 miljoen euro in IT, online winkelen en klantgerichte platforms. De focus ligt op het verbeteren van de digitale contactpunten. ‘We hebben geïnvesteerd in ons winkelnetwerk. Nu moeten onze digitale oplossingen volgen’, aldus Jensen.
Volgens Jysk staan er veel digitale veranderingen op de planning. Een kleine greep hieruit:
- Een belangrijke investering is de uitrol van Unified Commerce binnen heel Jysk. Dit houdt in dat alle verkoopkanalen, online en fysiek, worden geïntegreerd tot één platform voor een naadloze klantbeleving. Hierdoor kunnen winkels en webshops beter samenwerken, wat leidt tot efficiëntere processen en ook een gebruiksvriendelijker systeem voor hun medewerkers. De uitrol in Nederland staat voor deze strategieperiode gepland.
- Ook wordt de webshop verder geoptimaliseerd. De webshop wordt toegankelijker en gebruiksvriendelijker gemaakt. Daarmee probeert de woonwinkelketen dezelfde service aan te bieden als in de winkels. Denk hierbij aan video's en andere guides om klanten te adviseren bij hun aankoop.
- Een andere toevoeging is de bouw van een nieuwe distributiecentrum in Lelystad, waarvan de opening gepland staat voor 2027. Hier wordt een volledig geautomatiseerd case warehouse ingericht, waar ze met behulp van robots online orders zo snel mogelijk verwerken en naar de klant verzenden. Nu worden online bestellingen nog verstuurd vanuit het distributiecentrum in Denemarken, dus dit zal de levertijd aanzienlijk verkorten.
