Onderzoek: Folders behouden sterk bereik onder Nederlandse klanten

De papieren folder blijft een veelgebruikt kanaal voor communicatie met klanten. Dat blijkt uit het onafhankelijke Bereiksonderzoek Folders 2024/2025, uitgevoerd door GfK in opdracht van Spotta en onder begeleiding van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
Volgens het onderzoek leest 90 procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder folders, goed voor 12,9 miljoen mensen. Dat aandeel is gelijk aan vorig jaar.
Hoog gebruik en waardering
Folders worden niet alleen gelezen, maar ook gewaardeerd. Gemiddeld besteden lezers 15 minuten per week aan het bekijken van folders, vooral in het weekend en op maandag. Redenen om folders te lezen zijn volgens het onderzoek onder meer het vinden van aanbiedingen, ontspanning en winkelinspiratie. Lezers typeren folders als ‘informatief’, ‘praktisch’ en ‘inspirerend’.
Activerend effect
Het onderzoek wijst ook op de activerende rol van folders:
- 86 procent van de lezers onderneemt actie na het lezen.
- 55 procent gebruikt papieren folders bij het maken van het boodschappenlijstje.
- 47 procent koopt daadwerkelijk een product dat in een folder wordt gepresenteerd.
Waarde van fysiek contact
‘Tijdens het analyseren van de onderzoeksresultaten viel het op hoe krachtig de brievenbus nog altijd is als kanaal’, aldus Alke Bassler, Head of Media Research bij GfK. ‘In een tijd waarin communicatie steeds meer digitaal wordt, blijft de fysieke folder opvallend relevant.’ Volgens Inken Oestmann, Research Manager bij NMO, is betrouwbaarheid cruciaal: ‘Dat vraagt om duidelijke afspraken, scherpe methodes en onafhankelijke toetsing. Dáár komt NMO om de hoek kijken.’ Thomas Hopman, CCO van Spotta, noemt het onderzoek waardevol voor adverteerders: ‘Folders leveren niet alleen bereik, maar vooral ook actie.’
Beeld: Spotta
