Onderzoek Riverty: familie beïnvloedt klantgedrag

Nederlanders laten zich bij financiële keuzes vooral leiden door hun directe omgeving. Familie en vrienden hebben meer invloed dan influencers of kunstmatige intelligentie. Dat blijkt uit onderzoek van financieel dienstverlener Riverty, uitgevoerd onder ruim duizend Nederlanders.
Volgens het onderzoek heeft 42 procent van de Nederlanders vooral familie als raadgever bij aankopen. Vrienden volgen met 39 procent. Social media en influencers spelen een aanzienlijk kleinere rol, met respectievelijk 28 en 9 procent. Deze trend is ook zichtbaar in Duitsland (44 procent) en Zweden (39 procent), waar familie eveneens de grootste invloed heeft.
AI mist nog vertrouwen
Slechts 11 procent van de Nederlanders gebruikt kunstmatige intelligentie voor financieel advies. De meeste klanten vertrouwen liever op experts (45 procent), partners (22 procent) of familie (18 procent). Tegelijkertijd verwacht 48 procent dat AI binnen tien jaar een volwaardige adviesrol zal krijgen. Daartegenover staat 19 procent die denkt dat dit nooit het geval zal zijn.
Kloof tussen toekomstvisie en praktijk
In het Fintech 2040-rapport van Riverty scetsen experts een toekomst waarin AI geïntegreerd is in financiële beslissingen. Volgens Lenhard Hubscher, Country Lead Benelux & Frankrijk bij Riverty, is daarvoor meer nodig dan technologische innovatie: ‘Als we willen dat AI in 2040 echt de financieel adviseur wordt, moet de industrie niet alleen investeren in innovatie, maar ook in het opbouwen van consumentenvertrouwen.’
Samenwerking als voorwaarde
Riverty benadrukt het belang van samenwerking tussen fintechbedrijven, beleidsmakers en consumentenorganisaties. Alleen dan kunnen nieuwe betaal- en adviesdiensten betrouwbaar en inclusief worden aangeboden, aldus het bedrijf.
