Gastervaring gaat veranderen door personeelstekort
'Horecatycoon Laurens Meyer zoekt 500 medewerkers', stelde dagblad BN De Stem recent. 'Horeca vreest groot tekort aan personeel', opende een dag later de Telegraaf. De cijfers spreken. Wat betekent dit voor de gastervaring?
Ricardo Eshuis, directeur van de Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en doet met KHN onderzoek naar de arbeidsmarkt van de horeca. In Entree Magazine zegt hij: 'Volgens de KVK zijn er sinds de crisis bijna 2.700 horecazaken bijgekomen. Daarmee komt het totaal aantal horecabedrijven in ons land uit op ruim 74.000.'
Over het aantal medewerkers zegt hij: 'vóór de crisis werkten er 460.000 mensen in de branche. Dat waren er al te weinig. Nu is dat aantal fors afgenomen tot 350.000.'
Personeelstekort fnuikt horeca
Hoe langer de lockdown duurde, hoe dramatischer de leegloop werd. Intussen is er binnen de bestaande maatregelen weer horecabezoek mogelijk, waar massaal van gebruik gemaakt wordt. Wie een ondernemer aanspreekt, hoort meestal hetzelfde verhaal: waar haal ik genoeg mensen vandaan? Entree oppert dat familiebedrijven nu profiteren van de extra loyaliteit die er al was tussen personeel en management. Ook is het bieden van extra personeelszorg een optie. Zo krijg je bij werk in hotel-restaurant Nobel op Ameland de beschikking over woonruimte, die de eigenaar hiervoor speciaal heeft aangekocht.
Digitale butlers
Eshuis (SVH) adviseert gespecialiseerde werving-, uitzend- en selectiebureaus in te schakelen en de lat niet te hoog te leggen. Het gaat om de juiste klantgerichte mentaliteit. De rest leer je wel on the job. Iedereen is blij om weer op een terras te kunnen zitten, een soms licht haperende klantreis wordt bij nieuw talent al snel voor lief genomen, zo is de teneur. En de schoorsteen moet roken. 'Werk daarnaast met bestelapps, QR-codes of digitale butlers. De gast accepteert dat nu én vindt het prima om zijn eigen drankje te halen. Persoonlijke aandacht voor iedere terrasgast is niet meer haalbaar en de gast-ervaring gaat veranderen', zegt Eshuis. Zo heb je iets minder personeel nodig dan vroeger en maak je gebruik van een licht veranderde maar efficiënte techniek en blijft de klantreis aangepast in tact. Personeel vinden in de horeca -en niet alleen daar- zal echter voorlopig wel een uitdaging blijven. Lees hier verder.
(PvWK, bron: Entree, SVH | beeld: Volkan Vardar / Pexels)
Lees verder op CustomerFirst: Verbeter de guestjourney
- cx
- ervaring
- KVK
- Entree Magazine
- KHN
- Ricardo Eshuis
- onderzoek
- horeca
- personeel
- SVH
- klantreis
- terrasje