Voor de zoveelste keer dezelfde vraag…
Klantcontact gaat gepaard met het beantwoorden van vragen. Veel vragen. Heel veel vragen. En ja, veelal dezelfde. Keer op keer. Ik begrijp dan ook dat het soms lastig is om voor de zoveelste keer hetzelfde uit te leggen. En ik begrijp ook dat het energie kan kosten en saai kan zijn.
Zelf beschouw ik in klantcontact elke al eerder gestelde vraag als een nieuwe oprechte vraag. Dat helpt mij om echt contact te maken met mijn klant en daarmee betere resultaten te boeken. Deze houding heb ik me jaren geleden eigen gemaakt na het zien van FISH!. Ik kan deze film (17 minuten) nog altijd iedereen aanraden.
Ultieme klantgerichtheid en blije klanten die terugkomen
In deze inspirerende film word je meegenomen naar de vismarkt Pike Place in Seattle. Ze hebben daar van de verkoop van vis een ware beleving gemaakt. Je leest het goed: de termen ‘visverkoop’ en ‘ware beleving’ in één zin. De essentie zit in het feit dat de medewerkers samen een cultuur hebben neergezet waarin ze er samen iedere dag voor kiezen om met passie en een positieve houding aan de slag te gaan. Deze houding vertaalt zich terug in ultieme klantgerichtheid en blije klanten die terugkomen. Onderaan de streep kent FISH! vier pijlers:
Kies je houding, kies klantgerichtheid
Op de FISH!-filosofie zijn overigens gehele training bureaus gebouwd (en boeken over volgeschreven). De centrale claim is dat je met je team (weer) plezier en energie in je werk vindt en daarmee betere resultaten boekt. Of training nodig is moet je zelf bepalen. Het enige dat ik je kan aanbevelen is om de film te kijken. Een investering van 17 minuten. Kies ervoor.
Sjoerd Buitinga