Dat vind ik niet kunnen

Dat vind ik niet kunnen
  • 11 november 2016
  • Paul Iske

Yield management - ook wel revenue management genoemd - koppelt op een dynamische manier prijs en aanbod aan elkaar. Is er op een bepaald moment meer (verwachte) vraag, dan stijgen de prijzen. Op zich is dit een natuurlijk verschijnsel binnen een markteconomie. Voor de aanbieder zitten er veel voordelen aan deze aanpak: door middel van business intelligence kan men de inzet van resources en de winst optimaliseren. Echter, hoe zit het met het perspectief van de klant?

Veel klanten worden gelokt door mooie aanbiedingen van bijvoorbeeld low-cost carriers die voorspiegelen dat je voor een zeer gering bedrag kunt reizen. Dat is niet onwaar, maar geldt zeker niet voor iedereen. Ouders met kinderen kunnen bijvoorbeeld alleen reizen op momenten dat de vraag groot is. Zij vissen dus altijd achter het net. Daarnaast creëert dynamic pricing een soort van onrust: de suggestie wordt immers gewekt dat je er snel bij moet zijn om te kunnen profiteren. Ook krijgt men wel eens het ongemakkelijke gevoel dat aanbieders graag gebruik maken van de informatie die door de klant wordt gedeeld tijdens het zakendoen. Hoewel het wordt ontkend, zijn er hardnekkige geruchten dat het IP-adres van de computer waarop naar producten of diensten wordt gezocht, wordt onthouden. Komt men terug op de site, dan zouden de prijzen zijn verhoogd omdat men dan vermoedt dat de klant serieuze interesse heeft. Zelf heb ik dat overigens nog niet ervaren.

Recentelijk is mij wel iets anders overkomen. Ik boekte een vlucht met een bekende prijsvechter op de eerste dag waarop geboekt kon worden voor het voorjaar 2017. Inderdaad kon ik voor een mooie prijs boeken. Nadat alle gegevens en opties waren ingevuld kwam er een totaalbedrag, waarop ik akkoord gaf. Toen moest er nog betaald worden. Op het moment dat ik al mijn creditcardgegevens had ingevuld, kreeg ik de melding dat vanwege de grote vraag de prijs ineens ruim honderd euro hoger was geworden…Dat vind ik dus niet kunnen: ik had immers akkoord gegeven op een voorgesteld bedrag en dan is de deal rond. Daar is ook jurisprudentie over, maar wat moet je beginnen? Voor € 100 een zaak aanspannen? De transactie afbreken (wetende dat je even later nog veel meer kwijt bent)?

Kortom: yield management biedt ondernemers kansen om vraag en aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten en geeft ook de mogelijkheid te adverteren met een (zeer beperkt) aantal stuntprijzen. Sommige klanten kunnen profiteren van mooie aanbiedingen, maar vaak valt het in de praktijk tegen en leiden zulke praktijken tot overhaaste beslissingen, onzekerheden en een groep mensen die consequent buiten de boot valt. Ook daar mag wel eens de aandacht op worden gevestigd!

Noot: deze column van Paul Iske is gepubliceerd in CustomerFirst 10-2016.





comments powered by Disqus