De keuze is reuze
Keuzes maken… Als consument heb ik daar niet zo’n moeite mee. Ik haal de dingen in huis die ik nodig heb en wil daar niet veel tijd aan besteden. Zodra ik in de consideratiefase van de customer journey beland, schiet ik in de tweede versnelling. Waar sommige mensen 10 minuten besteden aan het selecteren van een tube tandpasta, gris ik er willekeurig één uit de vele die staan opgesteld in de schappen. Kleding koop ik tussen de bedrijven door in een winkel die niet geheel toevallig een vestiging heeft op het station waar ik elke dag op de trein stap. En ook bij meer risicovolle beslissingen sta ik niet lang stil. Zo kocht ik een Franse bulldog op de dag dat ik had besloten een hond te willen kopen.
In ons vak worden mensen zoals ik impulsieve consumenten genoemd. Zelf prefereer ik de term intuïtieve consument; Ik ga op mijn gevoel af en koop wat goed voelt. En dat pakt gelukkig bijna altijd goed uit. Zo heb ik nooit spijt gekregen van die Franse bulldog; ze was tot haar dood mijn allerbeste maatje.
Als professional heb ik wat meer moeite met keuzes maken. Vooral met het feit dat ik keuzes moet maken. Ik wil alles leren en meemaken, nieuwe mensen ontmoeten en inspirerende samenwerkingen aangaan. Het gevolg is dat ik maar moeilijk ‘nee’ kan zeggen tegen nieuwe kansen en uitdagingen. ‘Ja’ evenmin… Want als ik een nieuwe taak of functie aanneem, moet ik een andere laten vallen. En dan slaat de twijfel toe. De consideratiefase binnen deze journey is dus het best te beschrijven als een deliberatiefase, en dan wel eentje die eindeloos kan duren.
Zo komt het dat ik na lang twijfelen mijn taak als CustomerFirst-columnist neerleg. Ik heb namelijk ‘ja’ gezegd tegen de kans om hoofdredacteur te worden van een wetenschappelijk tijdschrift. Een hele leuke uitdaging waar ik erg naar uitkijk. Tegelijkertijd knaagt het dat ik hierdoor geen columns meer kan schrijven voor dit mooie vakblad. Deze column is dus geschreven op de laagste versnelling. Om zo nog even terug te denken aan alle nieuwe inzichten en vaardigheden die ik met het schrijven van deze columns heb mogen leren, de nieuwe mensen die ik als columnist heb mogen ontmoeten, plus de inspirerende samenwerking die ik heb mogen hebben met de redacteuren van CustomerFirst. Dank voor deze WOW-ervaring!
Noot: deze column van Lotte Willemsen is gepubliceerd in CustomerFirst 04-2019.
- customer journey
- pad
- tabee
- samenwerking
- auf wiedersehen
- nieuwe uitdaging
- kiezen
- route
- tot ziens
- consideratiefase
- selectie