Wat CX-ers kunnen leren van verkiezingscampagnes!
De afgelopen maanden was ik voor het eerst betrokken bij de campagne van een politieke partij. Tegen de tijd dat je dit leest, zijn er waarschijnlijk moeizame coalitieonderhandelingen. Ik zal je dan ook niet proberen te overtuigen dat mijn partij de beste is (is wel zo!).
Maar: eigenlijk is het zieltjes winnen voor politieke partijen niet gek anders dan zieltjes winnen van zowel klanten als collega’s. De top 5(+1) tips die ik heb geleerd de afgelopen maanden – wellicht ook nuttig voor jouw werk!
1. De allerbelangrijkste tip: doe het samen.
Of je nu belt voor een donatie, flyers uitdeelt of naar een debat gaat – doe het niet alleen. Ik ben alleen de straat op geweest en heb een keer alleen gebeld. Verschrikkelijk. Met veel collega’s erbij is het voor jezelf veel leuker en voor de ander oogt het veiliger, betrouwbaarder en groter. Een tip voor klant- en medewerkeracties: ga met veel collega’s een hok in om te bellen of de straat op voor interactie. Leerzamer, leuker en effectiever.
2. Train op de details van de interactie.
Klinkt simpel, maar mijn partij deed het heel goed: ervaringsdeskundigen en professionele trainers werkten samen om uit te leggen wat werkt als je partijleden belt voor een donatie. De kern: heel weinig theorie, heel veel praktische tips over pauzes, taalgebruik en luisteren. En de kernboodschap: bijna iedereen vind zo’n belletje in eerste instantie eng. Toch werkt het.
3. Lach.
Ik heb ontelbaar veel flyers uitgedeeld in mijn woonplaats Hilversum. De crux: vriendelijk lachen. Als je mensen met een grote glimlach aanspreekt nemen ze niet per se je flyer aan, maar wel veel vaker. Proefondervindelijk getest: wie goed doet, goed ontmoet. Geldt ook aan de telefoon – al zien ze de lach niet, het werkt.
4. Eerst de persoon, dan de inhoud.
Zendingsdrang werkt niet en stereotypes ook niet: mijn inschatting van wie interesse zou hebben in ons verhaal bleek vaak niet te kloppen. Dus stel een vraag, schat de persoon in. De meeste mensen willen echt alleen kort info en niet een lang verhaal. Wil iemand dat wel? Ga gerust los. Herkenbaar, CX-er?
5. Sluit vriendelijk af.
De peak-end rule: wat blijft hangen is het slot. Na een aanmoediging als ‘ga in ieder geval stemmen’ eindigde ik elke interactie met ‘nog een fijne dag!’ Heel veel mensen reageerden met ‘jij ook!’ Had je ook gelezen dat simpelweg mensen vriendelijk groeten in de Zweedse stad Luleå nu via een campagne wordt aangemoedigd omdat het de gemeenschapszin aanwakkert en eenzaamheid vermindert? Ik geloof het. En ja, er zijn uitzonderingen: na 1000 keer ‘jij ook’ kreeg ik gister voor het eerst als reactie ‘en jullie vooral geen fijne dag gewenst!’ OK dan…
Tot slot: deel je ervaring. Als je samen lol hebt gehad, vier successen, deel het op socials, stuur filmpjes rond - of schrijf er een column over!
Niels Berndsen