Bedrijven willen social media skills verhogen

Bedrijven willen social media skills verhogen
  • 6 maart 2014
  • Redactie

Een groter inzicht in social media is benodigd om economische groei te realiseren en de concurrentiekracht te versterken. Dat vindt 79% van de 750 managers die onlangs door het Britse Chartered Management Institute zijn bevraagd. Het verbeteren van de social media vaardigheden is voor bedrijven een belangrijke prioriteit, blijkt uit de resultaten.

Ruim tweederde van de ondervraagde managers (68%) geeft toe dat de social media skills binnen hun organisatie onvoldoende zijn. Daarbij sparen ze zichzelf niet: veertig procent zegt ‘niet voldoende onderlegd’ te zijn het netwerk te verbreden door middel van sociale netwerksites. Meer dan de helft (57%) meent bovenal niet over de kennis te beschikken om gebruik te maken van Big Data. In reactie op de resultaten drukt Claire McCartney, adviseur talentplanning bij het betreffende instituut, managers op het hart zich te verdiepen in het maximaal voordeel halen uit online platforms. ‘Via zulke kanalen kunnen zij bijvoorbeeld een band creëren met de nieuwe generatie medewerkers. Voor hen is social media een tweede natuur.’

In hetzelfde onderzoek is tevens aandacht geschonken aan de productiviteit van werknemers. Medewerkers die zo nu en dan vanuit huis kunnen werken, zijn productiever en minder vaak ziek. Werkgevers die persoonsleden verzoeken dagelijks op de werkvloer te verschijnen, frustreren op die manier het innovatiegehalte en het ontstaan van vernieuwende ideeën volgens de onderzoekers. ‘Veel kantoren dragen niet bij aan de concentratie of creativiteit van dewerknemers’, klinkt het kritisch. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek werd eerder dit jaar duidelijk dat ongeveer een derde van de Nederlandse werknemers minstens één uur per week mag thuiswerken.

Meebeslissen
Voor werkgevers in Nederland is er ook nog goed nieuws: in vergelijking met de rest van Europa loopt ons land voorop wat betreft het betrekken van alle medewerkers bij belangrijke bedrijfskeuzes. Dat toont recent afgerond onderzoek van het Top Employers Institute onder ruim 500 Europese bedrijven aan. Vooral voor de strategische koers doen bedrijven een beroep op hun personeel: nagenoeg tweederde van de Nederlandse ondernemers doet dat. Ter vergelijking: in Frankrijk betrekt slechts twaalf procent van de werkgevers hun medewerkers, terwijl in Spanje de situatie niet veel vooruitstrevender is.

Aernoudt van de Wilk van Top Employers Institute is van mening dat de interesse van de werkgever zorgt voor meer loyaliteit en een sterkere band tussen werknemer en bedrijf. ‘Dat Nederlandse bedrijven zo goed luisteren naar hun medewerkers, heeft waarschijnlijk te maken met onze cultuur. Wij zijn gewend aan het poldermodel waarin iedereen mag meebeslissen. In andere landen is er veel meer sprake van een hiërarchische bedrijfsvoering.’

comments powered by Disqus