‘Breng context van de klant in kaart’
Retailers worstelen met de snelle analyse en inzet van Big Data. Voor 85 procent van de door Capgemini onderzochte bedrijven is niet de hoeveelheid gegevens een obstakel, maar de real-time toepassing hiervan.
‘Het is leuk als retailers in staat zijn hun klanten in de winkel te herkennen, maar je hebt er niets aan als je met die informatie niet snel zinnige dingen kunt doen. Zoals een persoonlijke aanbieding genereren bijvoorbeeld’, vindt Jorgen Heizenberg, Chief Technology Officer van Capgemini. Om snel de juiste analyse te kunnen maken, moet de data centraal worden verzameld en op correcte wijze worden toegepast zodat ‘ a single view of the customer’ ontstaat. ‘Probleem is dat de meeste retailers verschillende kanalen, afdeling en formules hebben, met allemaal hun eigen systemen’, aldus retailconsultant Salim Selimi van Capgemini. ‘De retailer beschikt dan wel over de data, maar mist eenduidigheid.’
Volgens de onderzoekers wordt het tijd dat bedrijven de volgende stap zetten en de context van de klant in kaart brengen. Retailers moeten weten waar de klant zich bevindt en wanneer zijn volgende afspraak is. ‘Zorg ervoor dat de bestelling van klant op het juiste moment op een handige locatie onderweg klaarstaat’, tipt Heizenberg. De resultaten van het onderzoek, dat Capgemini in samenwerking met The Economist hield, worden in de komende uitgave van RetailTrends gepubliceerd.