‘Luister, reageer en zend voor social business’
Om van customer care naar social business te gaan, is een interactieve, persoonlijke aanpak essentieel. Dat stelde Alexander de Ruiter van OBI4Wan vanmorgen tijdens zijn sprekersessie op Multichannel Conference 2014.
Volgens De Ruiter bestaat binnen de meeste organisaties niet langer een discussie over het nut van social media motoring en webcare; deze activiteiten zijn onderhand dagelijkse kost. De volgende stap is listiger, te weten de realisatie van nieuwe omzet door middel van sociale netwerksites. Aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden gaf de mede-oprichter van OBI4Wan zijn toehoorders daarom een zetje in de goede richting. ‘Er zijn verschillende manieren van webcare. Sommige bedrijven reageren gewoon niet ofverwijzen naar een ander contactkanaal, terwijl anderen alles volledig via social media doen’, constateert De Ruiter. Om toe te werken naar social business, zijn in zijn optiek echter extra stappen benodigd. ‘Luister eerst naar wat er online over jouw organisatie wordt gezegd. Analyseer die inzichten en reageer. Na het zenden van informatie komt verdienen in zicht.’
Onder meer softwarebedrijf AFAS en 1850 Webcare hebben een inspirerende webcare-aanpak, vindt De Ruiter. Zij monitoren en reageren bijvoorbeeld ook op online uitingen van concurrenten en zijn niet vies van social leads. Hoe het niet moet, demonstreerde ING onlangs nog ten tijde van de commotie omtrent het gebruik van klantgegevens. Op piekmomenten raasden over het wereldwijde web maar liefst 2.000 tweets per uur over de bank.