‘Cookiewet verbetert privacy nauwelijks’

'€˜Cookiewet verbetert privacy nauwelijks'
  • 5 mei 2014
  • Redactie

De helftvan de duizend ondervraagde Nederlanders vindt dat de cookiewet nauwelijks voor een verbetering heeft gezorgd wat betreft de privacy van consumenten op internet. Dat blijkt uit een recent gehouden enquête van de Consumentenbond.

Uit de resultaten wordt duidelijk dat amper een derde van de ondervraagden (29%) vindt dat hun privacy wel verbeterd is door de cookiewet. 21% ‘weet het niet’. Bijna driekwart van de respondenten (71%) heeft verder behoefte zogeheten tracking cookies te blokkeren, al dan niet van alle websites. Desondanks klikt de helft van de consumenten zonder erbij na te denken op de OK-knop wanneer ze toestemming moeten geven voor het bezoeken van een online platform.

Cookiemuur

Volgens Maurice Wesseling, campagneleider Consumentenbond, had de cookiewet twee doelen: consumenten beter informeren en de privacy van consumenten beter beschermen. ‘Dat eerste lijkt gelukt. Websites geven meer en betere informatie over de cookies die ze plaatsen en wat het doel van die cookies is. Uit de enquête blijkt dat bijna driekwart die informatie ook weleens leest. De transparantie is dus echt verbeterd’, meent hij. Echter is het andere doel nauwelijks gerealiseerd. Zo wil 32% bijvoorbeeld geen trackingcookies. ‘Blijkbaar zien veelmensen die aan hun privacy hechten geen andere eenvoudige oplossing dan maar gewoon op 'OK' te klikken en af en toe alle cookies weg te gooien.’

De cookiewet trad in juni 2012 in werking. Sindsdien heeft de Consumentenbond veel klachten ontvangen van consumenten, vooral over het ontbreken van een eenmalige afmeldmogelijkheid voor cookies. Tevens klagen consumenten over websites die een zogenaamde cookiemuur hebben opgeworpen, waarbij de website enkel toegankelijk is voor consumenten die akkoord gaan met cookies.
 

comments powered by Disqus