Jumbo wil klant via big data persoonlijker servicen
Supermarktketen Jumbo richt een bedrijfsonderdeel in dat klantgegevens gaat monitoren en analyseren. Het doel van de big data-tak, die 7even gaat heten, is het persoonlijker bedienen van klanten.
Ton van Veen, cfo Jumbo, licht toe: ‘Met onze kassasystemen kunnen we heel goed het aankoopgedrag van onze klanten analyseren. Op basis van de uitkomsten daarvan kunnen we tests uitvoeren in pilotstores en kijken hoe de klant reageert op veranderingen in het assortiment of de prijsstelling van producten. Bij bewezen succes kunnen die veranderingen worden doorgevoerd in de overigewinkels.’ Volgens Van Veen gaat de supermarktketen in zekere zin terug naar de tijd waarin een kruidenier zijn klanten allemaal persoonlijk kende. ‘Alleen dan niet meer zoals vroeger omdat hij maar een beperkte klantenkring had, maar omdat hij de mogelijkheden die de digitalisering biedt ten volle benut.’ Aanvullend benadrukt de cfo dat big data niet zal worden ingezet op manieren die klanten niet willen.
De naam van het nieuwe bedrijfsonderdeel is een afgeleide van de Engelse term Seven. Inspiratiebron zijn de ‘7 Zekerheden’ waarop de formule van Jumbo rust, variërend van 'euro's goedkoper', via 'service met een glimlach' en 'voor al uw boodschappen' tot 'vlot winkelen' en 'niet tevreden, geld terug'.